تبریک

 

الهی با خاطری خسته از اغیار و به فضل تو امیدوار ، دست از غیر تو شسته و در انتظار رحمتت نشسته ام . بدهی کریمی ، ندهی حکیمی ، بخوانی شاکرم ، برانی صابرم ، الهی احوالم چنانست که می بینی ! نه پای گریز دارم و نه زبان ستیز ، یا ارحم الراحمین  بهترینها را در این روزهای پایانی سال  برای دوستانم که از بهترینها هستند مقدر فرما ! و همنین این ایام نو و تولد برگی دیگر به بهار زندگی و از سویی نزدیک شدن به خانه باقی و دیدار دوست را تبریک و رستگاری را برایتان آرزومندیم !

سوالات دکترای 91

 

سوالات دکترای دانشگاه آزاد اسلامی رشته مدیریت آموزشی  سال 91

نظریه های سازمان و مدیریت آموزشی

1.        از نظر تئوریکی ، مولفه های اصلی مدل سازی در نظام مدیریت آموزشی کدامند؟ این مولفه ها را تبیین و تحلیل نمایید.

2.        از نظر تئوریکی ، الگوی فرایند پایه سناریوسازی در نظام مدیریت آموزشی و آموزشگاهی کدامند مراحل اساسی اجرای این الگو را تبیین و تحلیل نمایید.

رفتار سازمانی در موسسات آموزشی

1.        وجه تمایز و اشتراک رفتار و روابط انسانی در سازمانهای آموزشی را در یک جدول ترسیم نموده سپس شاخصهای هر دو مولفه ( رفتار و روابط انسانی ) را تحلیل نمایید.

2.        عوامل تاثیرگذار بر رفتار و روابط انسانی در سازمانهای آموزشی را بر شمرده و آنگاه تاثیر هر یک از عوامل را در تحکیم روابط انسانی و ارتقای رفتار سازمانی با عنایت به نظام ارزشها تحلیل نمایید .

آمار و روش تحقیق و سنجش و ارزشیابی

1.        یک مثال پژوهشی بیان کنید که نیاز به تحلیل نیاز داشته باشد مراحل آنرا فقط ذکر کنید ؟

2.        یک مثال پژوهشی بیان کنید که نیاز به آزمون مقایسه در ضریب همبستگی همبسته داشته باشد . فرضیه و تحقیق آنرا تعیین کنید .

3.        در آزمونهای ملاک مرجع برای مقایسه و تعیین پایایی و اعتبار از چه روشهایی استفاده می کنید .

4.        ارزشهای بیرونی و درونی را تعریف و با هم مقایسه کنید .

5.        مفروضه های تحلیل کوواریانس را نام ببرید .

روشها و فنون تدریس

1.        آموزش و پرورش را در مقاطع ابتدایی، راهنمایی ، متوسطه و دانشگاه از سه نظر روشهای نمادین ، تدریس و طراحی و محتوای تدریس مورد مقایسه و تبیین نمایید .

2.        محتوای انسانی آموزش و پرورش از دیدگاه کلان مورد بررسی قرار داده و هر یک را توضیح و تبیین نمایید .

فلسفه مدیریت آموزشی

1.        از جمله مشکلات و چالشهای بخش آموزش و پرورش در برنامه های 5 ساله توسعه کشور :

الف: مدیریت و سازماندهی فعالیتهای آموزشی ب: مسایل مربوط به کیفیت عملکرد منابع انسانی است .

موارد الف و ب را با توجه به فلسفه رئالیسم اسلامی و فلسفه پراگماتیسم غربی را با یکدیگر مقایسه و تبیین نمایید .

 

مدیریت اسلامی

 

مصادیق عدالت در نامه حضرت علی (ع ) به کارگزاران

1.        برخورد با متخلف

وقتی به ایشان خبر دادند که شریح بن الحارث ، قاضی امام خانه ای به 80 دینار خرید، حضرت او را احضار کرد ، و با او برخورد کرد . در نامه به اشعف ابن قیس فرماندار آذربایجان در سال 36 هجری چنین نوشت : « همانا پست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نبوده ، بلکه امانتی در گردن تو است ، باید از فرمانده و امام خود اطاعت کنی ، تو حق نداری نسبت به رعیت استبداد ورزی و بدون دستور به کار مهمی اقدام نمایی ، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزیز است ، تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری . »

 

ادامه نوشته