یادگیری انطباقی ، پیش گیرانه، عملی

مارکورات (1385) یادگیری سازمانی ره به سه دسته طبقه بندی می­کند؛ یادگیری انطباقی، یادگیری پیش گیرانه، یادگیری عملی. این یادگیری ها محدود کننده یکدیگر نیستند به طوریکه ممکن است هم زمان بیش  از یک نوع یادگیری در سطح فرد، گروه و سازمان رخ دهد.

یادگیری انطباقی[1]:

یادگیری انطباقی هنگامی رخ می دهد که فرد، تیم یا سازمان  از تجربه و ارزیابی{عملکرد گذشته خود} می آموزد. یادگیری انطباقی ، حرکت  از اقدام ( عمل ) به نتیجه، ارزیابی نتایج و سپس بازخورد است. یادگیری انطباقی ممکن است تک حلقه ای یا دو حلقه ای باشد.