سازمان یادگیرنده 5
۲- تفکر سیستمی: کسب و کارها و دیگر تلاشهای بشر سیستماند (اِن جی، 2004). کسب و کارها مرزی توسط کالبدهای نامرئی و حرکتهای وابسته بهم هستند، که اغلب به آخر رسیدن ثمرشان به طور کامل بر یکدیگر چند سالی به طول میانجامد. مردم تمایل به تمرکز بر روی تصاویر لحظهای از قسمتهای مجزای یک سیستم دارند و از اینکه چرا عمیقترین مسائل هرگز حل شده به نظر نمیرسند انگشت تعجب به دهان میگیرند. تفکر سیستمی شامل یک چهارچوب ادراکی، بدنهای از دانش، و ابزارهایی است که در طول سالهای زیادی توسعه یافتهاند. اگرچه ابزارها جدیدند، ولی اگر افراد بر حسب یک سیستم فکر کنند قادر به یادگیری سریع میشوند. افراد تفکر سیستمی را در ارزیابی مجموعه نیروهای سازمان به کار میگیرند. افراد در تفکر سیستمی به جای رسیدگی به جزئیات یک وضعیت، معمولاً مسیر تفکرشان را از جزئیات به سوی پویایی تغییر جهت میدهند. این منجر به ایجاد یک توانایی برای افراد میشود تا شاهد روابط متقابل در هر وضعیتی باشند و به آنها به طور عملکردی اجازه فکر کردن میدهد (مین و کیو[1]، 1992).
ادامه نوشته
+ نوشته شده در یکشنبه نهم مرداد ۱۳۹۰ ساعت 23:5 توسط علی جباری مدیریت آموزشی
|
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی