ارزشیابی آموزشی - برنامه ریزی آموزشی
6
نقش و کارکرد داده ها در برنامه ریزی آموزشی
نوشته ی: 2004/ Epeli Tokai
ترجمه از : سید منصور موسوی
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی
دانشگاه علامه طباطبائی
یک استراتژی خوب آموزشی آنست که توسط داده های مربوط و مناسب و به روز پشتیبانی شود. داده ها ممکن است از مجموعه ای اعداد و ارقام در شکل های متفاوت تشکیل شده باشد، از قبیل اطلاعاتی در مورد دانش آموزان، داده های سرشماری، داده هایی در مورد تعداد و کیفیت کارکنان و مواردی از این قبیل. یک مجموعه از داده ها، در هر حال، تا زمانی که تبدیل به اطلاعات نشده باشد، نمی تواند مورد استفاده ی موثر قرار گیرد؛ منظور از اطلاعات، داده هایی است که سازماندهی و تحلیل شده اند و می توانند برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرند. چاپمن و مالک در این باره چنین نوشته اند که:
در حال حاضر بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سود حقیقی را در توسعه ی پایگاه های داده ای در سیستم های آموزشی شان، یافته اند. یک مقدار قابل توجهی از دقت و منابع برای طراحی و اجرای "سیستمهای اطلاعات آموزشی" اختصاص داده شده است، جهت فراهم کردن ابزاری برای تصمیم گیرندگان که بتوانند با اطلاعات درست تر، مربوط تر و به موقع، سیاست ها را برنامه ریزی و تدوین کنند.
در قسمتهایی از مجمع الجزایر(Pacific Island) ، موسساتی از قبیل NZAID ، که آماده ی مساعدت و کمک از طریق تهیه و تدارک مهارت های تکنولوژیکی برای توسعه در سیستماتیک نمودن و کامپیوتری کردن سیستم اطلاعات مدیریت آموزشی (EMIS) در در جزایر کوک و سالمون، و AusAID می باشند، وجود دارد و مساعدت هایی جهت کشورهایFiji, Kiribati, Samoa and Papua New Guinea ، فراهم نموده است که یک تاکید بجا بر اهمیت داده ها برای پشتیبانی استراتژی های برنامه ریزی در آموزش و در فرایند تصمیم گیری در این کشورها دارند.
وزیران آموزش ناحیه ی کشورهای مجمع الجزایر در دیدارشان در تاریخMay 2001 تاکید نمودند که "عملیات سیاست های صحیح توسعه ای و چهارچوب برنامه ریزی این مسئله برای بهبود و پیشرفت سیستم گردآوری و بازیابی داده ها و اطلاعات جهت تدارک و عرضه ی اطلاعات صحیح و به موقع و مناسب برای اطلاع تصمیمات سیاسی، بسیار مهم است. پروژه ی PRIDE به عنوان یک نتیجه ی بدست آمده از توافقات وزیران می باشد، چنانچه قرارهای گذاشته شده در برنامه ی کار آن برای سال 2004، چنین تعهد شده بود که تا پایان October 2004 ، اتاق کار ناحیه ی (Fiji) برای متدولوژی های برنامه ریزی استراتژیک درباره ی آموزش پایه، شامل گردآوری داده ها و تکنیک های تحلیل داده ها مسئول باشد.
یکی از اهداف خاص اتاق کار ناحیه ی یک که در September 2004 ایجاد شده بود، تدارک آموزش های مختص پروژه های هماهنگ کننده ی ملی (NPCs) و مدیریت داده ها در متدلوژی های برنامه ریزی استراتژیک آموزش، و اختصاص تکنولوژی ها برای گردآوری، تحلیل و مدیریت داده های آموزشی برای اهداف و مقاصد برنامه ریزی بود. دو و نیم روز برای جلسات اتاق کار اختصاص داده شده بود. هدف اصلی گروه مذاکره، مشارکت در تقسیم تجارب مربوط به پیشرفت کارشان بود و اینکه هر یک از این کشور ها در چه شرایط مدیریتی و عملیاتی از اطلاعات قرار دارند. بعلاوه، این نشست بعنوان یک جلسه جهت تعیین مباحث و چالشهای موجود در زمینه ی تشخیص و شناخت این مطلب بود که چه کشورهایی می توانند در گردآوری، تحلیل و گزارش داده ها برای پشتیبانی و حمایت برنامه ریزی پیشرفت داشته باشند.
هدف این مقاله شرح دادن و مستند سازی پیامدهای جلسات اتاق کار مدیریت داده ها است، که همزمان با نشست اتاق کار برای پروژه ی PRIDE در موسسه ی NPCs اجرا و هدایت می شد. پس از نمایش دادن سیستم مدیریت اطلاعات کشور کریباتی (KEMIS)، این بحث در زمینه ی توسعه ی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی جزیره ی سالمون ادامه می یابد؛ و با یک تحلیل از چالش های پیش رو در مدیریت داده ها یعنی گردآوری، ثبت و تحلیل داده ها پیگیری شده است. همچنین یک مرور مقدماتی و اولیه از شاخص های قابل اندازه گیری نیز تدارک دیده شده است.
سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی کشور کریبتای (KEMIS)
KEMIS یک وسیله برای ایجاد پایگاه داده ای جهت ذخیره ی داده های گرد آوری شده از مدارس از یکسال به سال دیگر استفاده می کند؛ از قبیل تحلیل داده ها برای تشخیص رویدادها و تغییرات در سیستم آموزشی؛ تولید گزارشات و نمودارهای آماری برای کمک به برنامه ریزی و مدیریت آموزشی؛ و تولید شاخصهای "UNESCO EFA ".
این پایگاه داده ها توسط موسسات AusAID و UniQuest، یک دانشگاه از کمپانی Queensland، و وزارت آموزش و پرورش جوانان و علوم ورزشی (MEYS) کشور کریبیتای تهیه و اجرا شده است. KEMIS در یک طرح کلی در سپتامبر 2001 طراحی شده و جزئیات آن در طی یک دوره ی سه ماهه از نوامبر 2001 تا فوریه ی 2002 توسعه یافته است. این کاربرد ابزار نرم افزاری استاندارد برای اجازه دادن تحلیل و ارائه ی داده و ساخت تصمیمات موثر درباره ی استراتژی ها ی توسعه ی سیستم آموزشی توسعه و تعالی یافته بود. خانم Era Etera، مسئول بخش آمار آموزش و پرورش کشور کریبیتای، و خانم Rebecca McHugh مسئول پروژه ی هماهنگ کننده ی UniQuest در جهت همراهی و مشارکت KEMIS معرفی شدند.
اهداف پروژه ی KEMIS
هدف پروژه ی KEMISتاسیس یک سیستم قابل استفاده، قدرتمند و موثر برای مدیریت داده ها و اطلاعات در MEYS (وزارت آموزش و پرورش جوانان و علوم ورزشی) می باشد و نیز استفاده کردن از تکنولوژی مدرن از یک سیستم پایگاه داده ای و کامپیوتری شده؛ و تضمین و تامین KEMIS به عنوان یک منبعی که هر کس در MEYS می تواند از آن منتفع گردد.
سابقا، داده ها همیشه در مورد سیستم آموزشی در کشور کریباتی موجود بودند. اگرچه اینها در برنامه ی Excel وارد شده و ذخیره می گردیدند. به عنوان یک نتیجه، بازیابی داده ها آهسته بود و ذخیره سازی داده ها چندان رضایت بخش نبودند. KEMIS برای حل تمامی این مشکلات و مسائل در نظر گرفته شد. هم اکنون مقداری اطلاعات با ارزش جمع آوری شده، وارد شده و ذخیره شده در KEMIS ، که تمامی آنها می تواند با فشار یک دکمه بازیابی شود.
وارد کردن داده ها، تحلیل و گزارش آنها: KEMIS چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
اطلاعات بدست آمده در طی سه سال , 2002–2004 هم اکنون در یک پایگاه داده ای وارد شده است. KEMIS هم اکنون از یک مقدار قابل توجهی اطلاعات برگرفته شده از هر مدرسه ای در این کشور نگهداری میکند. داده ها در KEMIS می تواند برای تولید گزارشاتی در مورد منابع مدارس، امکانات و اوضاع تسهیلات و امکانات در هر یک از مدارس مورد استفاده قرار گیرد، و می تواند مقایسه و قضاوت در مورد مدارس، دهکده ها، جزایر و نواحی را امکانپذیر سازد. بعلاوه، داده هایی شامل مواردی از قبیل: تعداد دانش آموزان و معلمان، سنین ثبت نام، سهم جنسیتی وضعیت تدریس کارکنان در آنجا ذخیره شده است. پایگاه داده ها همچنین بصورت اطلاعات مفصل در مورد نرخ ثبت نام مدارس، به انضمام تعداد ثبت نام ها بر حسب سن، سطح کلاس و دوره، و جنسیت ذخیره می گردد. و این وضعیت ها می توانند میان مدارس، جزایر و ناحیه ها مقایسه شوند. پایگاه داده ها همچنین داده هایی در مورد اینکه چه بخشهایی از امکانات وتسهیلات هر مدرسه در کلاس های آنها حاضر است، و تمامی انواع تغییرات و تفاوتها از لحاظ امکانات در هر مدرسه را دارا می باشد.
چشم انداز KEMIS
همچنانکه داده های جمع آوری شده بصورت سالانه وارد پایگاه داده ای می گردد، درک کردن سیستم آموزشی MEYSدر کریباتی دارای جزئیات بیشتر و بیشتری می گردد و مخصوصا این سیستم و کارکنان آن قادر خواهند بود تا موارد زیر را به انجام برسانند: انجام مقایسات سالانه، پیگیری رشد و تغییرات بر حسب ناحیه های مختلف، جزایر و دهکده ها و مدارس؛ نظارت بر نرخ هایی که از آنها غفلت شده است، و یا بدست آوردن دوباره ی این نرخ ها و ثبت آنها؛ ارزیابی از شرایط و آینده ی شغلی تدریس و معلمی؛ و پیش بینی تمایلات در مشارکت دانش آموزان بر حسب جنسیت، قوم و نژاد و دیگر طبقه بندی های موجود در تحلیل ها.
برنامه هایی برای کشور سالمون (SIEMIS)
یک نقص روشن و آشکار در بخش مدیریت آموزش در جزایر سالمون در رابطه با جمع آوری داده های آموزشی، تحلیل داده ها و گزارش آنها وجور دارد. در حالیکه مقداری داده ی قابل استفاده در مورد مدارس، معلمان و دانش آموزان وجود دارد، آنها اساسا ناکامل و غیر متشکل هستند. وزارت آموزش و پرورش و توسعه ی منابع انسانی (MEHRD) ، به همراه کمک های AusAID ، در سال 2001 با توسعه ی پایگاه داده ای مورد نیاز برای اداره نمودن درآمد های مدارس و دیگر داده های مورد استفاده برای نظارت و برنامه ی توسعه ی سیستم آغاز بکار کرد (Solomon Islands Government, 2004). این کار با حمایت های EU ادامه پیدا کرد، اما این کار ناکامل باقی مانده است، زیرا وزارت آموزش قادر نیست بطور مداوم پیشرفت کند و یا بطور کامل و به درستی از وضعیت سیستم آموزشی گزارش دهد. این وزارت به دنبال مساعدت هایی از NZAID و EU برای ساخت و تاسیس یک سیستم جامه و یکپارچه ی مدیریت اطلاعات آموزشی بر پایه ی مدلی که اخیرا در کشور کریبیتای تاسیس شده است، می باشد.
موسسات NZAID و EU پذیرفته اند که آنها بطور مشترک هزینه های این پروژه را تقبل خواهند نمود، هدف آنچه که طراحی می شود، توسعه و تاسیس یک EMIS (سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی) موثر و اثر بخش برای جزایر سالمون می باشد. این سیستم اطلاعات را باید در یک فرمتی که بتوان سیستم آموزشی را در سطوح ملی و ایالتی برای ارائه ی تحلیل های مشخص از روندها و نیازها و برای استفاده از این تحلیل ها جهت اثر بخش ساختن تصمیمات اتخاذ شده در خصوص توسعه ی سیستم و بویژه در تخصیص منابع مدیریت و اداره نمود، اجرا کرد.
این پروژه در ماه می سال 2004 آغاز گردید. ترکیب اولیه بازبینی شده و ابزار بررسی موجود در MEHRD و اجرا و هزینه گذاری سخت افزار و نرم افزار مخصوص برای این پروژه بصورت مجدد طراحی گردیده بود. اجزاء و مولفه های دیگری هم شامل موارد زیر حضور خواهند داشت: طراحی نرم افزار؛ شبکه ی ارتباطی در زمینه های عمومی و مکانی و سخت افزاری؛ وارد کردن داده ها، تحلیل و گزارش آنها؛ آموزش و ظرفیت ساختمانی؛ فرایند بودجه ریزی و تخصیص منابع؛ و تقویت واحد برنامه ریزی و استراتژیک.
SIEMIS برای ذخیره ی مفصل و درست داده ها در مورد معلمان و دانش آموزان و مدارس و اصلاح و بهبود در تحلیل و گزارش این داده ها برای تسهیل دسترسی به آنها و انجام اهداف برنامه ی استراتژیک آموزش و پرورش تکمیل خواهد شد.
چالشهای جمع آوری داده ها
همکاری در روش ها و کاربرد ابزار سنجش
گروه مذاکره بر سوالات و مسائل زیر تاکید( تمرکز )نموده اند:
1- چه سیستمی/ ابزاری مورد استفاده قرار گرفته شده برای جمع آوری داده های آموزشی؟
2- چه نوع از داده ها را جمع آوری می کنید؟
3- داده ها اغلب به چه طریق جمع اوری شده و به روز می گردند؟
4- آیا شما یک سیستم پایگاه داده ای متمرکز شده دارید؟ اگر بله، چه برنامه ای را بکار می برید؟
5- آیا وزارت شما دارای یک واحد جداگانه و خاص که مسئول جمع آوری و پردازش داده ها باشد است؟
6- مباحث راجع به تکنولوژی مورد استفاده برای ارتباط با مدارس غیر پاسخگو.
پاسخ به سوالاتی که در بالا مطرح گردید در ادامه به تفصیل مورد بحث قرار خواهند گرفت.
1- چه سیستمی/ابزاری برای جمع آوری داده های آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است؟
تمامی کشورها از پرسشنامه ها و یا شیوه هایی از جمع آوری داده ها در مدارس استفاده می کنند، که در جدول 1-6 نشان داده شده است. این فرمها به مدارس فرستاده می شوند تا توسط مدیران آنها تکمیل گردند. سپس پرسشنامه های تکمیل شده به ناحیه، ایالت و یا اداره ی مرکزی آموزش، بسته به اینکه کدام اداره مسئول وارد کردن داده ها باشد، بازگردانده می شوند. در هر حال، پرسشنامه های پالائو (Palau) به صورت الکترونیکی به تمام مدارس فرستاده می شوند و فرم های تکمیل شده بصورت الکترونیکی به اداره ی مرکزی بازگردانده می شوند.
2- کشور ها چه نوع از داده ها را جمع آوری می کنند؟
تمامی داده های جمع آوری شده به حوزه هایی از قبیل مواردی چون: اطلاعات دانش آموزان، اطلاعات معلمان، اطلاعات مدارس، امکانات و تسهیلات مدارس، اطلاعات مالی، تجهیزات و اثاثیه ی مدارس، برنامه ی درسی و پرسنل حمایت کننده ی مدرسه تقسیم می شوند. حوزه و ترتیب داده های جمع آوری شده به نیازها و وسعت خاص کشور بستگی بسیار زیادی دارد.
آنچه که در بسیاری از کشورها مشترک بود، این مورد بود که هر کشوری باید دو پایگاه داده ای داشته باشد، یکی مخصوص اطلاعات عمومی مدارس، و دیگری برای نتایج امتحانات دانش اموزان [نتایج امتحانات خروجی یا پایانی]. پایگاه داده ای نوع دوم که بیشتر [از نوع اول] تاسیس شده است، بدلیل محرمانه بودن و حساسیت ماهیتی داده های عملکرد دانش آموزان، ممکن است با بخش های توسعه ی برنامه ی درسی و یا با بخش های امتحانات یا بخش های بازبینی و ارزشیابی به همراه وزارت آموزش و پرورش (MoEs) در یک محل جای داده شده باشد.
3- داده ها اغلب به چه طریق جمع اوری شده و به روز می گردند؟
فراوانی مجموعه ی داده ها از کشوری به کشوری دیگر متنوع است. در برخی از کشورها ، داده ها بصورت سالانه جمع آوری شده اند، در حالیکه در برخی دیگر، جمع آوری داده ها بسته به ضرورت نیاز به داده ها، بصورت سه ماهه انجام گرفته است.
4- آیا شما یک سیستم پایگاه داده ای متمرکز شده دارید؟ اگر بله، چه برنامه ای را بکار می برید؟
این مساله برای ثبت و به یاد داشتن جالب توجه است که برخی از کشورهای کوچک هنوز دارای یک سیستم پایگاه داده ی متمرکز نیستند. کشورهایی با یک پایگاه داده ای کامپیوتری شده دارای برنامه های Excel، Access و یا DOS می باشند. کشورهایی که دارای سیستم پایگاه داده ی متمرکز نیستند، ذخیره و دستیابی به اطلاعات در آنها بصورت دستی است، که یک فرایند بسیار زمان بر می باشد.
5- آیا وزارت [آموزش و پرورش] شما دارای یک واحد جداگانه و خاص می باشد که مسئول جمع آوری و پردازش داده ها است؟
برخی کشورها، مخصوصا مجمع الجزایر کوچکتر، دارای واحد آماری مستقل نیستند و مسئولیت جمع آوری و تحلیل داده ها بسادگی به حجم کار دیگر گروه های آموزشی اضافه می گردد. نتیجه ی این عمل این است که، حوزه ی آمار اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. برای مثال در کشور نایورو (Nauru)، کمیته ی MoE دارای یک واحد آماری نیست و آمار ملی با کمیته ی ملی آمار هماهنگ شده است.
6- مباحث راجع به تکنیک های مورد استفاده برای برقراری ارتباط با مدارس غیر پاسخگو و غیر مسئول.
داده ها نیازمند به اصلاح و به روز شدن دارند. غریب به اتفاق داده های مدارس با عدم دخالت و در نتیجه بی انگیزگی معلمان و مدیران جمع آوری شده، در نتیجه کسانی ممکن است پرسشنامه ها را به کمیته ی MoE بفرستند یا نفرستند. عدم پاسخگوئی مدارس یک مشکل عمومی بود که در برخی کشور ها مشخص تر بوده است. همواره برخی تکنیک هایی وجود داشته است که توسط گروههایی برای کار با مدارس غیر مسئول و غیر پاسخگو تهیه و فهرست شده است، که موارد مشترک آنها شامل:
· ارسال تذکر بصورت یادداشت رسمی، تلفن، فاکس و یا نامه الکترونیکی
· بازدید حضوری توسط کارکنان بخش آموزش برای جمع آوری پرسشنامه ها
· اخطار به مدارس غیر مسئول در زمینه ی ارزشیابی از عملکرد مدیران مدارس
· جریمه ی مدیران مدارس و کسر کردن از حقوق آنها
. محدود نمودن پاداش های دولتی به مدارس غیر پاسخگو.
Tokai – The role of data
September - 2004
6
The role of data in educational planning
Epeli Tokai
A good education strategic plan is one that is supported by relevant and up to date data. Data may take a number of different forms, such as student achievement information, census data, staff numbers and qualifications and the like. A body of data, though, cannot be used effectively until it is turned into information, that is to say data that have been organised and analysed and can be used for decisionmaking. Chapman and Mählck (1993:1) note that:
many developing countries are now making substantial gains in developing databases on their education systems. A considerable amount of attention and resources are being devoted to the design and implementation of educational information systems as a means of providing decision-makers with more accurate, relevant and timely information for policy formulation and planning.
In the Pacific region, donors such as NZAID, which has provided assistance through funding and the provision of technical expertise to develop computerized Education Management Information Systems (EMIS) in the Cook Islands and Solomon Islands, and AusAID with assistance provided to Fiji, Kiribati, Samoa and Papua New Guinea, to name a few, have placed an emphasis on the importance of data to support strategic planning in education and in the decision-making processes in those countries.
The Ministers of Education of the Pacific Island Forum Countries in their meeting in Auckland in May 2001 emphasised that ‘in order to develop sound policy and planning frameworks it is essential to improve data and information collection and retrieval systems to provide accurate, timely and relevant data for informed policy decisions’ (PIFS, 2001: 3). As a result of the agreement made by the Ministers, the PRIDE Project, as stipulated in its Workplan for 2004, was mandated to hold by the end of October 2004 a regional (Fiji) workshop on strategic planning methodologies for basic education, including data collection and analysis techniques.
One of the specific objectives of the first regional workshop held in September 2004 was to provide specific training for National Project Coordinators (NPCs) and data managers in strategic planning methodologies for education, and in appropriate techniques for the collection, analysis and management of educational data for planning purposes. Two and a half days were allocated for workshop sessions. The main purpose of group discussions was for the participants to share experiences regarding their progress and where they were in terms of management and utilisation of data in each of the countries. In addition, the session was used as a forum to identify issues and challenges as well as identify what countries can do to improve the collection, analysis and reporting of data to support planning.
The purpose of this paper is to describe and document the outcomes of the data managers’ workshop sessions, which were conducted parallel with workshop sessions for the PRIDE Project NPCs. After showcasing the Kiribati Education Management Information System (KEMIS), it discusses progress of the development of the Solomon Islands Education Management Information System (SIEMIS). This is followed by an analysis of the challenges faced by data managers in the collection, entry and analysis of data. A preliminary overview of measurable indicators is also provided.
The Kiribati Education Management Information System (KEMIS)
KEMIS uses an Access database to store data gathered from schools from year to year; analyse data so as to identify trends and changes in the education system; produce statistical reports and charts to help with planning and education management; and produce UNESCO EFA Indicators.
This database was funded by AusAID and implemented by UniQuest, a University of Queensland company, and the Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS), Kiribati. KEMIS was designed in outline in September 2001 and developed in detail during a three-month period from November 2001 to February 2002. It was developed using the standard Access software and was customized to permit the analysis and presentation of data and the making of effective decisions about the strategic development of the education system. Mrs Era Etera, Education Officer Statistics, Kiribati, and Rebecca McHugh, Project Coordinator, UniQuest, showcased KEMIS to the participants.
The KEMIS project goals
The goals of the KEMIS Project are to establish a useful, powerful and efficient system for managing data and information at MEYS; make use of modern technology consisting of a database system and computers; and ensure KEMIS is a resource from which everyone in the MEYS can benefit.
Previously, data have always been available about the education system in Kiribati. However, these were entered and stored in Excel. As a result, data retrieval was slow and the storage of data was not satisfactory. KEMIS has been designed to solve all these problems. A lot of quality educational data has now been collected, entered and stored in KEMIS, all of which can be retrieved at the press of a button.
Data entry, analysis and reporting: what can KEMIS do?
Three years of data, 2002–2004, have now been entered in the database. KEMIS now holds a lot of information gathered from every school in the country. Data in KEMIS can be used to generate reports on school resources, facilities and conditions of facilities in each school, and make comparisons among schools, villages, islands and by districts. In addition, other data stored include, among other things, the number of pupils and teachers, ages by enrolment, participation by gender and qualification of the teaching staff. The database also stores detailed information about school enrolments, including the number of enrolments by age, class level and gender. These figures can be compared among schools, islands and districts. The database also has data about how many pieces of furniture each school has in its rooms, and all of the different types of furniture each school has.
The outlook for KEMIS
As survey data are entered each year, the understanding MEYS staff have of the education system in Kiribati will become more and more detailed and in particular, the staff will be able to do the following: make comparison by year; track growth and changes by district, island, village and school; monitor rates of non-attendance, repeating and enrolments; evaluate the conditions and future of the teaching profession; and see trends in the participation of students by gender, ethnicity and other categories of analysis.
Plans for Solomon Islands (SIEMIS)
There is a clear weakness in education sector management in Solomon Islands in regard to education data collection, data analysis and reporting. While there are some data available on schools, teachers and students, they are mostly incomplete and fragmented. The Ministry of Education and Human Resources Development (MEHRD), with AusAID assistance, commenced in 2001 with the development of the database required to manage school returns and other data used to monitor and plan the development of the system (Solomon Islands Government, 2004). This work has been continued with the support of the EU, but the task remains incomplete, because the ministry is unable to process rapidly or report completely and accurately on the status of the education system. The ministry has sought assistance from NZAID and EU to establish a fully integrated Education Management Information System (EMIS) based on the model recently established in Kiribati.
NZAID and EU have agreed that they will jointly finance the project, the purpose of which is to design, develop and establish an effective EMIS for the Solomon Islands. The system will provide information in a format that will enable the managers of the education system at national and provincial levels to undertake specific analysis of trends and needs and to use these analyses to make effective decisions regarding the development of the system and, in particular, the allocation of resources.
The project started in May 2004. The first component was the review and redesign of MEHRD’s existing survey instruments and the completion and costing of hardware and software specifications for the project. The other components will include the following: software design; hardware and local and wide area network; data entry, analysis and reporting; training and capacity building; budget process and resource allocation; and strengthening of the planning and statistics unit.
The completion of the SIEMIS will allow for the collection of more detailed and accurate school, student and teacher data and the improvement of its analysis and reporting, to facilitate the achievement of objectives of the Education Strategic Plan
The challenges of data collection
sharing of approaches and instrumentation
The group discussions focused on the following questions:
1. What system/instrument is used for collecting educational data?
2. What type of data do you collect?
3. How often are the data collected and updated?
4. Do you have a centralised database system? If yes, what program do you use?
5. Does your Ministry have a separate/special unit responsible for data collection and processing?
6. Discuss the techniques used for dealing with non-responding schools.
The answers to the above questions are discussed in detail below.
What system/instrument is used for collecting data?
All countries use school questionnaires or survey forms to collect data, as indicated in table 6.1. These forms are sent to schools for principals to fill in. Completed questionnaires are then sent back to the district, provincial or central education office, depending on which office is responsible for data entry. However, in Palau questionnaires are sent out electronically to all schools and completed forms are sent back electronically to the central office.
What type of data do countries collect?
Data collected range across such matters as student information, teacher information, school information, school facilities, financial information, school equipment and furniture, curriculum and school support staff. The range of data collected depends very much on the needs and the size of the particular country.
What was common in most countries was that each country had two databases, one specifically for general school information and the other for student examination results (external examination results). Databases of the second type, which are established mainly because of the confidential and sensitive nature of the students’ performance data, may be located within the Curriculum Development Units or with the Examination Sections or Monitoring and Evaluation Divisions within the Ministries of Education (MoEs).
How often are the data collected and updated?
Frequency of data collection varies from country to country. In some, data are collected annually while in some, collection occurs quarterly, depending on the urgency of the data required.
Do you have a centralised database system? If yes, what program do you use?
It is interesting to note that some small countries still do not have a centralized database system (see table 6.1). Countries with a computerised database have Excel, Access or DOS programs. Countries that do not have a centralised database system store and access their information manually, which is a very time consuming process.
Does your Ministry have a separate/special unit responsible for data collection and processing?
Some countries, especially the smallest island states, do not have a separate statistics unit to collect and analyse data the responsibility is simply added to the workload of another department. As a result, the statistics area is often neglected. In Nauru, for example, the MoE does not have a statistics unit and national statistics are coordinated by the National Statistics Bureau.
Discuss the techniques used for dealing with non-responding schools.
Data need to be improved and updated. All too often school data are collected by non-motivated and uninterested teachers and principals, who may or may not send the questionnaire to the MoE. Non-responding schools was a common problem highlighted by some countries. There were several techniques listed by the groups to deal with non-responding schools, the common ones including:
· sending reminder notices by official memo, phone, fax or e-mail
· Site visiting by the education staff to collect questionnaires
· citing non-responding schools in the performance evaluation of the school principals
· surcharging school principals and making deductions from their salary
· withholding government grants to non-responding schools.
Data entry and analysis
The questionnaires are sent to the schools to be filled by the principals. The completed questionnaires are then sent to the District Education Office, the Provincial Education Office or to the central office for data to be entered into the database.
There was a consensus on the need for a common approach as to the type of computer program used, though the database design must be unique to each country. This would ensure uniformity in the training of data managers and would enhance countries’ ability to help and to learn from each other, as there are elements in the database common to all the countries.
Education ministries in each of the 15 countries use their database to report on the development of education in their countries. The medium of reporting varies from country to country but some of the common ones include the publishing of annual statistics reports/digests, annual reports, reports to UNESCO and other organisations, and ad hoc reports using information from the database.
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی