معيارهاي جايزه مالكوم بالدريج، تا حد بسيار زيادي با فلسفه كيفيت دمينگ همخواني دارد. با اين وجود، برعكس 9000ISO، در آن جنبه هاي بسيار قوي از موارد، تاكيد بر اصول غير رويه اي از كيفيت مانند رهبري، مديريت منابع انساني و ازجمله رفاه و روحيه كاركنان و رضايت مشتريان ملحوظ شده است. اين امر لازم است زيرا بالدريج يك جايزه TQM است كه بر بهبود كيفيت مستمر از طريق همكاري كاركنان در كل سازمان تاكيد دارد. بنابراين لازم است كه وجه مشخص كاملاً روشني از به كارگيري نيروي انساني براي حصول به TQM در آن ديده شود. تجزيه و تحليل نتايج فرايند بهبود، كيفيت عنصر بسيار مهمي است. در خواست ها، در مقايسه با فهرستي از معيارها، كه به طور مرتب روزآمد مي شود، سنجش و ارزيابي مي شود. كميته انتخاب كنندگان معتبرترين جايزه كيفيت آمريكا، دقت و توجه خود را بر هفت زيرمجموعه معطوف مي سازد:
    - رهبري
    - طرح ريزي استراتژيك
    - مشتري و بازارمداري
    - جريان و تحليل اطلاعات
    - مديريت منابع انساني
    - مديريت فرايند و
    - نتايج كسب و كار سازمان
    كليه متقاضيان بايد يك فرايند پژوهشي اساسي كه 300 تا 1000 ساعت كاري را شامل مي شود، به اجرا درآورده باشند. مدارك داوطلبان از طرف يك كميسيون بررسي مستقل كه شامل 400 ارزيابي است، مورد آزمون قرار مي گيرد.
    اين كميسيون درباره نقاط ضعف و قوت سازمان ها گزارش جامعي ارايه مي دهد.
    اهداف جايزه مالكوم بالدريج M.B
    اهداف رسمي اعلام شده از جايزه بالدريج عبارتند از:
    - ترويج و توسعه آگاهي از كيفيت به عنوان عنصري مهم در رقابت
    –گسترش مشاركت در اطلاعات و راهبردهاي موفقيت آميز كيفي و تسهيم دستاوردهاي ناشي از اجراي آن
    در اين ميان بستر اصلي كه اهداف فوق را در قالب نظام جايزه شكل مي دهد، تحت دو عامل اصلي معرفي مي شوند:
    1– آمادگي شركت ها براي اقتصاد به شدت رقابتي در سطح جهاني
    2– ايجاد ابزاري قدرتمند جهت خودارزيابي و اندازه گيري عملكرد و نتايج حاصله جهت طرح براي اقدامات بهبود
    جايزه بالدريج، نيز همچون ديگر جوايز سلف خود، سعي دارد از يك سو با تعميق فرايند شناخت در داخل و بيرون سازمان، نسبت به شناسايي الگوهاي موفق (Role-mode) و از طرف ديگر با ترغيب سازمان ها به آموختن و بهبود عملكرد در خلال فرايند فوق، به اهداف خود دست يابد.
    در حال حاضر نه تنها جايزه بالدريج در آمريكا از مقبوليت بسيار بالايي برخوردار است، بلكه نظام ارزيابي و رويكردهاي آن به عنوان كليد مديريتي مهمي در راه موفقيت براي شركت ها در سطح جهان تلقي مي شود.
    ارزش هاي بنيادين جايزه مالكوم بالدريج
    به طور خلاصه، ارزش هاي اساسي و بنيادين جايزه كه در تمام مقوله ها و جايزه جاري است را مي توان به ترتيب زير بيان كرد:
    1– معيارهاي كيفيت براساس نظر مشتري: كليه مشخصه هاي كالاها و خدمات كه براي مشتري ارزش محسوب مي شوند و منجر به رضايت مشتري مي شوند بايد در نظام مديريت كيفيت سازمان مورد توجه قرار گيرند.
    2– رهبري: مديريت ارشد سازمان بايد جهت گيري سازمان را مشخص و ارزش هاي سازمان را به گونه اي روشن و شفاف بيان كند و طرح ها، نظام ها، ساختارها و روش هاي دستيابي به موقعيت برتر كيفيتي را توسعه دهد و در زمينه ايجاد و حفظ فرهنگ كيفيت در سازمان بكوشد.
    3– تعهد به كيفيت در بلندمدت: دستيابي به موقعيت برتر در بازار و در زمينه كيفيت در صورتي ميسر است كه سازمان مايل به دادن تعهد و ايجاد تعهد در سازمان نسبت به مشتريان، كاركنان، سهامداران، تامين كنندگان و جامعه باشد.
    4– بهبود مستمر: دستيابي به بالاترين سطح كارايي، مستلزم اجراي موفق روش هاي بهبود مستمر در سازمان است.
    5– توسعه نيروي انساني و مشاركت كاركنان در بهبود كارايي عمليات: سازمان ها بايد به دنبال راه هايي براي درگير كردن كاركنان در امر بهبود عملكرد سازمان و رضايت مشتريان باشند. چرا كه دستيابي به آرمان هاي عملكرد سازمان، مستلزم بهره گيري از نيروهاي كارآزموده و متعهد است.
    6– كيفيت طراحي و اقدامات پيشگيرانه: توجه به كيفيت در مرحله طراحي و پيشگيري از مسائل كيفيتي بسيار كم هزينه تر از اقدامات اصلاحي در مراحل نهايي فرايند توليد و عرضه محصولات است.
    7– مديريت براساس واقعيت: مديريت سازمان و تصميم گيري در سازمان بايد براساس داده هاي حقيقي و اطلاعات دريافتي از مشتريان، بازار، كارايي كالاها و خدمات، عمليات، تامين كنندگان و كاركنان باشد.
    8– توسعه همكاري هاي داخلي و خارجي: همكاري هاي داخلي و خارجي جهت منافع متقابل واحدها و سازمان ها بايد برقرار شود.
    9– مسئوليت پذيرش شركت (سازمان) در قبال عموم: به نظر دستيابي به موقعيت برتر در حوزه كاري سازمان بايد به مسئوليت هاي ملي و عمومي خود توجه داشته و اقدامات لازم را در زمينه هايي چون حفظ اخلاقيات كاري، حفظ سلامت عمومي، ايمني و محيط زيست و انتقال تجربيات موفق خود به جامعه تجاري مربوطه، اجرا كند.
    10– عكس العمل سريع: در بازار رقابتي كنوني ميل فزاينده ا ي به كوتاه كردن سيكل عرضه كالا و خدمات به مشتري و پاسخ سريعتر به تقاضاهاي مشتريان وجود دارد. بهبود در زمان پاسخ به مشتريان در عمليات و خدمات پشتيباني منجر به كيفيت و بهره وري مي شود.
    منبع: ماهنامه آموزش هماهنگ - جايزه مالكوم بالدريج به شركت ها اعتبار مي بخشد –شماره 124 ، مؤسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني