عنوان : ادهوكراسي Adhocrac
"Ad hoc" درلغت به معني موقت(حق)، متخصص، ويژه امر بخصوصى، ويژه، خلقالساعه و برحسب ضرورت است.
در اين ساخت سازماني گروههاي كاري تشكيل ميشوند و بر حسب ضرورت مأمور انجام امور ميشوند. اين ساخت براي انجام كارهاي كل سازمان، بر واحدهاي سازماني كوچك ، مردمگرا(دموكراتيك)، نسبتا خودگردان[1] و متشكل از متخصصين رشتههاي مختلف تأكيد دارد.[2]
طرح ساختار ماتريسي، تئوري Z، طرح ساختاري موازي يا جانبي، گروه كاري، ساختار كميتهاي و ساختار گروههاي آموزشي، همه نمونههايي از ادهوكراسي هستند.[3] در اين سازمانها تمايز چنداني ميان صف و ستاد مشاهده نميشود، بر سلسله مراتب تاكيد نميشود و كاركنان، معمولا بصورت تيمي فعاليت ميكنند. در آدهوكراسيها حداقل ضوابط، مقررات و رويهها(ساختار ارگانيك) مشاهده ميشود.[4]
سابقه ادهوكراسيها به سال 1970م كه تلاش فراواني براي تركيب ساختهاي وظيفهاي و محصولي جهت ايجاد شكل جديدي از ساختار با نام ساختار ماتريسي انجام گرفت، بر مي گردد.[5]
از ديدگاه ادهوكراسي، هنگامي سازمان به شكل مطلوب است كه متشکل از گروههاي ويژه تخصصي باشد؛ نه از بخشهاي وظيفهاي يا كارمندان با جايگاه و وظايف ثابت. ويژگي اصلي اين الگوي جديد سازماندهي، همكاري گروهي در حل مسائل و انجام كارهاست و اختيارات به كساني تفويض ميشود كه به كار ويژهاي نزديكترند.
بطور كلي تفكر زيربنايي اين نوع سازماندهي، اين است كه تنها با فراهم كردن شرايطي كه موجب بروز ابتكارها، احساس مسئوليت و همكاري كاركنان شود، ميتوان از حداكثر توان افراد بهرهمند گرديد. مطالعات انجام شده در سازمانهاي مختلف نشان ميدهد كه هر چه ساخت سازمان به ادهوكراسي متمايلتر ميگردد، از ميزان جابجايي و غيبت كاركنان كاسته ميشود و گاهي بهرهوري و كيفيت انجام كارها نيز بهبود مييابد.
ویژگیهای ادهوکراسی
ويژگيهاي برجسته ادهوكراسي عبارتند از
1 - گروههاي كاري موقت
2- عدم تمركز در اختيارات
3- مسئوليتبخشي اقتضائي
4- قوانين و ضوابط محدود
مطالعه صدها سازمان، نشان ميدهد كه سيستم مديريت بوروكراتيك براي كارهاي مشخص نسبتا ثابت و جاري مناسب است و سيستم ادهوكراتيك، براي كارهاي نامشخص نسبتا ناپايدار و غير جاري(غير تكراري)، با موفقيت همراه است.[6]
مينتزبرگ در آثار خود به دو شكل از ساختارهاي ارگانيك اشاره ميكند؛ يكي ساختار ساده و ديگري ساختار ادهوكراسي. او ضمن بحث روي اين موضوع كه هر سازمان از پنج بخش اساسي: بدنه عملياتي، ستاد تخصصي، ستاد پشتيباني، مديران مياني و رأس استراتژيك تشكيل شده است، اظهار ميكند كه اگر هركدام از اين بخشها بر فعاليتهاي سازمان حاكميت پيدا كنند، موجب نوعي از ساختارهاي مورد نظر وي ميگردد. وي معتقد است اگر كنترل سازمان بر عهده ستاد پشتيباني قرار داده شود، سازمان به يك ساختار ادهوكراسي دست خواهد يافت[7].
شركتهاي بزرگ، بوسيله ايجاد ادهوكراسيها(درونبوروكراسيها) ميتوانند خلاقيت و نوآوري را ترغيب كرده و زمان بهبود محصول را كاهش دهند و كاركنان توفيقطلبي را كه ممكن است كار را ترك كرده و براي شركتهاي ديگر كار كنند؛ يا خود اقدام به تأسيس يك شركت كوچك كنند را حفظ كنند. معمولا سازمانها در اجراي استراتژيهاي با ريسك بالا، مواقع تغييرات مهم و اساسي(اجراي راهبرد)، تنوع يا جايي كه تكنولوژي غير تكراري و محيط پيچيده و پويا است، همچنين در مرحله شكلگيري سازمان، از ساختارهاي ادهوكراتيك استفاده ميكنند.
ادهوكراسيها عاليترين وسيله[ساختاري و سازماني] براي واكنش نسبت به تغييرات، تسهيل در نوآوري، [ايجاد] هماهنگي بين متخصصان گوناگون هستند، ولي تعارضات دروني ايجاد ميكنند و نسبت به بوروكراسيها از كارآيي كمتري برخوردارند. عليرغم توجه خاص به ادهوكراسيها در سالهای اخیر، اين ساختار همچنان به عنوان ساختار غير معمول باقي مانده است. ادهوكراسي در تعداد اندكي از صنایع، به عنوان يك شكل ساختاري متداول است. وقتی هم مورد استفاده قرار ميگیرد، به عنوان طرح ساختاري جانبي در كنار بوروكراسي بكار ميرود.[8]
[1]. رضائيان، علي؛ اصول مديريت، تهران، سمت، 1376، چاپ هشتم، ص179.
[2]. جعفر نژاد، احمد؛ مديريت تكنولوژي مدرن، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1378، چاپ اول، ص 159.
[3]. رابينز، استيفن؛ تئوري سازمان، سيدمهدي الواني و حسن داناييفرد، تهران، صفار، 1384، چاپ دهم، ص295.
[4]. رضائيان، علي؛ مباني سازمان و مديريت، تهران، سمت، 1379، چاپ اول، ص339- 337.
[5]. رضائيان؛ اصول مديريت، ص175.
[6]. منبع اول صص 180-179.
[7].جعفرنژاد، احمد؛ ص148.
+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم مهر ۱۳۸۸ ساعت 3:14 توسط علی جباری مدیریت آموزشی
|
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی