استاد راهنماي تحصيلي چه وظايفي دارد؟
استاد راهنماي تحصيلي چه وظايفي دارد؟
lموضوع مهمي كه هميشه ذهن را درگير مي كند اين است كه وظايف استاد راهنما چيست؟ خانم دكتر ژاله غلامي در تيرماه هشتاد و هشت زحمت كشيدند و متن زير را بر اساس دو منبعي كه در انتها نام برده شده تهيه كرده اند.
1. راهنمايي دانشجو در انتخاب و برنامه ريزي يك عنوان پژوهش original كه مي تواند با موفقيت در زمان مورد انتظار براي رشته مربوطه خاتمه يابد.
2. راهنمايي در زمينه ماهيت پژوهش و استانداردهاي مورد انتظار، شامل برنامه ريزي برنامه پژوهش، منابع و متون، ملزومات مرتبط با ايمني و سلامتي (به ويژه براي فعاليت هاي ميداني و آزمايشگاهي)، قوانين اخلاقي مربوطه و نيازهاي احتمالي براي تاييد توسط كميته اخلاق دانشگاه، حضور مطلوب در كلاس و راهنمايي (يا هماهنگي براي راهنمايي) در تكنيك هاي مورد نياز
3. نظارت به نگارش پروپوزال و گزارش هاي پيشرفت
4. راهنمايي كردن دانشجو در زمينه منابع ممكن براي تامين بودجه
5. تنظيم كردن يك برنامه زماني واقع گرايانه براي تكميل مراحل مختلف برنامه
6. برگزاري جلسات منظم رسمي با دانشجو براي كنترل دقيق پيشرفت. فواصل زماني اين جلسات بايد با دانشجو مورد بحث قرار گيرد و به عنوان «توافق نظارت» اعلام شود.
7. آماده كردن دانشجو با اختصاص زمان مناسب براي تهيه فيدبك و اطمينان از منطبق بودن بر برنامه زماني
8. اطمينان از دانش دانشجو از تئوري هاي مرتبط و مهارت هاي تكنيكي و متدولوژيك لازم براي پژوهش، شامل تامين اطلاعات از طريق فرايند مرور اخلاقي در موارد قابل اجرا
9. در دسترس بودن براي راهنمايي كردن و فيدبك دادن
10. درخواست كار مكتوب از دانشجو، (در صورت مناسب بودن) تا اطمينان حاصل شود كه دانشجو در زمان بندي توافق شده فعاليت مي نمايد و استرداد سريع آن همراه با نقد سودمند. 11. هماهنگي براي اطمينان از تداوم نظارت هنگام دوره هاي غيبت طولاني
12. در دسترس بودن براي دانشجو در ساير زمان هاي مناسب، هنگامي كه دانشجو ممكن است به راهنمايي نياز داشته باشد و به طور كلي همكاري براي ارتباط كاري موثر و سودمند.
13. هماهنگ نمودن فعاليت هاي ساير اعضاي گروه نظارت و اطمينان يافتن از اين كه نظرات آنها در حين پيشرفت كار در فواصل زماني منظم به نحو مناسبي به دانشجو مي رسد.
14. تشويق براي شركت در سمينارها و نشست هاي علمي
15. در صورت نياز و يا در صورت مناسب بودن، هماهنگ كردن با دپارتمان يا دانشكده براي صحبت كردن دانشجو در مورد كار خود براي سمينارهاي اعضا يا فارغ التحصيلان staff/postgraduate seminars
16. تشويق نمودن و حمايت كردن از دانشجو براي حضور و ارائه كار در كنفرانس هاي منطقه اي، ملي يا بين المللي و انتشار آن در مجلات مناسب
17. راهنمايي در مورد موضوعات شغلي، بازار كار، اماده نمودن CV، و استراتژي هاي آغاز دوره زندگي آكادميك
18. همكاري در ارتقاي حرفه اي دانشجو و تهيه منابع مالي از طريق توصيه نامه
19. اطمينان از ايمن و منصفانه بودن محيط پژوهش و عاري بودن از آزار و تبعيض
20. پرهيز از ارتباطات شخصي يا شغلي كه ممكن است موجب ايجاد تعارض منافع شود
21. صادق بودن با دانشجو هنگامي كه عملكرد آكادميك انتظارات را براورده نمي كند.
22. آگاه نمودن دانشجو به صورت كتبي، در صورتي كه كار دانشجو ناكافي است و راهنمايي در مورد آنچه كه بايد انجام شود. هر گونه مشكل ادامه دار بايد به رئيس دپارتمان يا دانشكده گزارش گردد.
23. در صورت لزوم آگاه نمودن دانشجو در مورد اينكه نمي تواند از استاد مشاور انتظار داشته باشد كه به عنوان يك ويرايش كننده عمل نمايد. دانشجوياني كه زبان اول آنها فارسي نمي باشد و دانشجوياني كه در نگارش و بيان دچار مشكل مي باشند بايد در مورد محلي كه مي توانند كمك حرفه اي دريافت نمايند و يا آموزش فارسي و يا نگارش آكادميك بياموزند راهنمايي شوند.
24. اعلام كردن به رئيس دپارتمان يا دانشكده، دانشجو و كميته پژوهش Postgraduate و يا هماهنگ كننده پژوهش Postgraduate در دپارتمان يا دانشكده، در صورتي كه استاد مشاور عقيده دارد كه دانشجو بعيد است كه مدرك خود را كسب نمايد،
25. توصيه نمودن براي انتصاب ممتحن ها
26. تهيه ارزيابي مكتوب مستقل از پايان نامه به عنوان بخشي از فرايند آزمون در صورتي كه به عنوان يك ممتحن داخلي منصوب شده است در غير اين صورت تهيه يك گزارش در مورد كار دانشجو.
lموضوع مهمي كه هميشه ذهن را درگير مي كند اين است كه وظايف استاد راهنما چيست؟ خانم دكتر ژاله غلامي در تيرماه هشتاد و هشت زحمت كشيدند و متن زير را بر اساس دو منبعي كه در انتها نام برده شده تهيه كرده اند.
1. راهنمايي دانشجو در انتخاب و برنامه ريزي يك عنوان پژوهش original كه مي تواند با موفقيت در زمان مورد انتظار براي رشته مربوطه خاتمه يابد.
2. راهنمايي در زمينه ماهيت پژوهش و استانداردهاي مورد انتظار، شامل برنامه ريزي برنامه پژوهش، منابع و متون، ملزومات مرتبط با ايمني و سلامتي (به ويژه براي فعاليت هاي ميداني و آزمايشگاهي)، قوانين اخلاقي مربوطه و نيازهاي احتمالي براي تاييد توسط كميته اخلاق دانشگاه، حضور مطلوب در كلاس و راهنمايي (يا هماهنگي براي راهنمايي) در تكنيك هاي مورد نياز
3. نظارت به نگارش پروپوزال و گزارش هاي پيشرفت
4. راهنمايي كردن دانشجو در زمينه منابع ممكن براي تامين بودجه
5. تنظيم كردن يك برنامه زماني واقع گرايانه براي تكميل مراحل مختلف برنامه
6. برگزاري جلسات منظم رسمي با دانشجو براي كنترل دقيق پيشرفت. فواصل زماني اين جلسات بايد با دانشجو مورد بحث قرار گيرد و به عنوان «توافق نظارت» اعلام شود.
7. آماده كردن دانشجو با اختصاص زمان مناسب براي تهيه فيدبك و اطمينان از منطبق بودن بر برنامه زماني
8. اطمينان از دانش دانشجو از تئوري هاي مرتبط و مهارت هاي تكنيكي و متدولوژيك لازم براي پژوهش، شامل تامين اطلاعات از طريق فرايند مرور اخلاقي در موارد قابل اجرا
9. در دسترس بودن براي راهنمايي كردن و فيدبك دادن
10. درخواست كار مكتوب از دانشجو، (در صورت مناسب بودن) تا اطمينان حاصل شود كه دانشجو در زمان بندي توافق شده فعاليت مي نمايد و استرداد سريع آن همراه با نقد سودمند. 11. هماهنگي براي اطمينان از تداوم نظارت هنگام دوره هاي غيبت طولاني
12. در دسترس بودن براي دانشجو در ساير زمان هاي مناسب، هنگامي كه دانشجو ممكن است به راهنمايي نياز داشته باشد و به طور كلي همكاري براي ارتباط كاري موثر و سودمند.
13. هماهنگ نمودن فعاليت هاي ساير اعضاي گروه نظارت و اطمينان يافتن از اين كه نظرات آنها در حين پيشرفت كار در فواصل زماني منظم به نحو مناسبي به دانشجو مي رسد.
14. تشويق براي شركت در سمينارها و نشست هاي علمي
15. در صورت نياز و يا در صورت مناسب بودن، هماهنگ كردن با دپارتمان يا دانشكده براي صحبت كردن دانشجو در مورد كار خود براي سمينارهاي اعضا يا فارغ التحصيلان staff/postgraduate seminars
16. تشويق نمودن و حمايت كردن از دانشجو براي حضور و ارائه كار در كنفرانس هاي منطقه اي، ملي يا بين المللي و انتشار آن در مجلات مناسب
17. راهنمايي در مورد موضوعات شغلي، بازار كار، اماده نمودن CV، و استراتژي هاي آغاز دوره زندگي آكادميك
18. همكاري در ارتقاي حرفه اي دانشجو و تهيه منابع مالي از طريق توصيه نامه
19. اطمينان از ايمن و منصفانه بودن محيط پژوهش و عاري بودن از آزار و تبعيض
20. پرهيز از ارتباطات شخصي يا شغلي كه ممكن است موجب ايجاد تعارض منافع شود
21. صادق بودن با دانشجو هنگامي كه عملكرد آكادميك انتظارات را براورده نمي كند.
22. آگاه نمودن دانشجو به صورت كتبي، در صورتي كه كار دانشجو ناكافي است و راهنمايي در مورد آنچه كه بايد انجام شود. هر گونه مشكل ادامه دار بايد به رئيس دپارتمان يا دانشكده گزارش گردد.
23. در صورت لزوم آگاه نمودن دانشجو در مورد اينكه نمي تواند از استاد مشاور انتظار داشته باشد كه به عنوان يك ويرايش كننده عمل نمايد. دانشجوياني كه زبان اول آنها فارسي نمي باشد و دانشجوياني كه در نگارش و بيان دچار مشكل مي باشند بايد در مورد محلي كه مي توانند كمك حرفه اي دريافت نمايند و يا آموزش فارسي و يا نگارش آكادميك بياموزند راهنمايي شوند.
24. اعلام كردن به رئيس دپارتمان يا دانشكده، دانشجو و كميته پژوهش Postgraduate و يا هماهنگ كننده پژوهش Postgraduate در دپارتمان يا دانشكده، در صورتي كه استاد مشاور عقيده دارد كه دانشجو بعيد است كه مدرك خود را كسب نمايد،
25. توصيه نمودن براي انتصاب ممتحن ها
26. تهيه ارزيابي مكتوب مستقل از پايان نامه به عنوان بخشي از فرايند آزمون در صورتي كه به عنوان يك ممتحن داخلي منصوب شده است در غير اين صورت تهيه يك گزارش در مورد كار دانشجو.
References
Guidelines for Students, Faculty, and Administrators. University of Toronto 2002
Research work for a master's or PhD thesis. University of Canterbury 2009
+ نوشته شده در دوشنبه دوم آذر ۱۳۸۸ ساعت 22:15 توسط علی جباری مدیریت آموزشی
|
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی