فرایند یادگیری
فرایند یادگیری
افراد از راههای مختلفی می آموزند؛ از طریق خواندن، گوش دادن، نگاه کردن، انجام دادن، فکر کردن یا حل مسائل. موفقیت در فرآیند هر یک از انواع یادگیری به عوامل مختلفی بستگی دارد که هوش، توجه و علاقه از عوامل اصلی آن بشمار میروند. در فرآیند یادگیری، توانایی هایی که سبب یادگیری فرد می شوند و سبب می شوند که فرد یاد گیرد، توجه کند و اطلاعات را به کار برد؛ از اهمیت بسزایی برخوردارند( میلر[1] و همکاران،1385،ص72).
یادگیری
بر پایه قانون یا رابطه علی و معمولی[1] گذارده شده است، که می گوید رفتار تابع نتایج
آن است. رفتاری که یک نتیجه مطلوب در پی دارد تکرار می شود، رفتاری که نتیجه
نامطلوب در پی دارد تکرار نمی شود. ولی کلید اصلی در فرآیند یادگیری در دست دو
تئوری است. یک تئوری مربوط به شکل دهی و دیگری الگو سازی است. هنگامی که یادگیری
به صورت مراحل آموزشی و تحصیلی صورت گیرد، رفتار به گونهای شکل می گیرد. مدیران
رفتار کارکنان ار از طریق تقویت رفتار،
دادن پاداش شکل می دهند. علاوه بر شکل دهی، بسیاری از چیزهایی را که ما یاد میگیریم
در نتیجه مشاهده دیگران و الگو سازی از
رفتار آنان است. الگو سازی می تواند به سرعت رفتارهای بسیار پیچیده را تغییر دهد.
اگر ما به شیوههای متفاوت انجام کار دست یابیم آنها را الگوی خود قرار می دهیم و
رفتار خود را بدان گونه در میآوریم اگر نتیجه کار ما بهبود یابد( نتیجه مطلوب به
بار آید) در رفتار خود تغییر دائمی میدهیم تا همان کاری را بکنیم که دیگران در آن
موفق بوده اند( رابینز،1386،صص67-65).
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی