فرآیند یادگیری سازمانی:
فرآیند یادگیری سازمانی: هوبر(1991) یک رویکرد نظام مند و چهار مرحلهای برای فرآیند یادگیری سازمانی ذکر می کند. او این فرآیند را فرآیندی می داند که موجب دسترسی پذیری دانش می شود.:
1- کسب دانش و اطلاعات : یادگیری زمانی اتفاق می افتد که سازمان دانش لازم را کسب کند کسب دانش و اطلاعات از طریق کنترل محیط استفاده از سیستم های اطلاعاتی برای ذخیره کردن اطلاعات، بازیافت اطلاعات، انجام تحقیقات، اجرا، آموزش و مانند اینها صورت میگیرد. یادگیری نه تنها از طریق کسب دانش از خارج سازمان اتفاق می افتد بلکه به واسطه تنظیم مجدد دانش موجود، تجدید نظر در ساختارهای دانش قبلی و ساختن نظریهها و یا تجدید نظر در آنها اتفاق می افتد.
2- توزیع اطلاعات: در این فرآیند سازمان در اطلاعات بین واحدها و افراد سهیم می شود.
3- تفسیر اطلاعات: تفسیر اطلاعات فرآیند است که از طریق آن اطلاعات معانی قابل فهم و مشترکی پیدا می کنند. به عبارتی دیگر تفسیر اطلاعات به فرآیند انتقال رویدادها، ایجاد مدل هایی برای فهم استخراج معنا و جمع کردن طرح های مفهومی گفته اطلاق میشود.
4- حافظه سازمانی: حافظه سازمانی به مخزنی اشاره می کند که در آن دانش برای استفاده، ذخیره می شود. افراد شخصیت، عادات و باورهای خود را در طول زمان توسعه میدهند، سازمانها نیز ایدئولوژی و نگرشها جهانی خود را توسعه می دهند افراد میآیند و میروند، رهبری تغییر می کند ولی حافظه سازمانی، رفتارها، طرحهای ذهنی، هنجارها و ارزشها را در طول زمان حفظ می کند. عوامل زیادی در ایجاد حافظه سازمانی دخالت دارند:
الف) – بخشی از حافظه سازمانی در ذهن افرادی است که بر اساس تجربه خود به کسب دانش نائل می شوند.
ب)- بخشی از حافظه سازمانی در فرهنگ سازمانی نهفته است؛ فرهنگ سازمانی روش است که افراد می آموزند تا به ادارک ، تفکر و احساس درباره مسائل سازمانی بپردازند.
ج)- تکنولوژیای اطلاعاتی برای ذخیره اطلاعات سازمانی به وجود آمدهاند که بخشی از حافظه سازمانی را تشکیل می دهند( به نقل از حیدری تفرشی و همکاران،1381، صص229-228)
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی