مهارتهای یادگیری سازمانی:
مهارتهای یادگیری سازمانی: مارکوارت(1385، صص74-70) مهارت های کلیدی پنجگانه زیر را برای کاهش ناتوانایی های سازمانی و ایجاد و حداکثر سازی یادگیری سازمانی ضروری میداند:
1- تفکر سیستمی، چارچوب مفهومی برای ایجاد الگوهای روشن تر ارایه نموده، و تعیین می کند که چگونه آنها به طور اثر بخش تغییر می کنند.
2- مدل های ذهنی مفروضات عمیقی هستند که بر نگرشها و اقدامات مان در دنیا تأثیر می گذارند. برای مثال مدل ذهنی یا تصورمان از یادگیری کار و یا وطن پرستی بر تعاملات و رفتارمان در موقعیت های خاصی که این مفاهیم را به کار می بریم، تأثیر می گذارند.
3- شایستگی شخصی، بیانگر سطح بالایی از حرفهای بدون در یک موضوع یا در حوزهای از مهارت خاص، است. این شایستگی مستلزم تعهد بلند مدت به یادگیری است که منجر به تخصص، تبحر ویژه و جذابیت در زمینه وظایف یا مسئولیت های سازمانی ما می شود.
4- یادگیری خود هدایتی[1]: ابزاری است که فرد آگاهانه و مشتاقانه، مسئولیت یادگیرنده شدن خود را می پذیرد. عناصر یادگیری خود هدایتی شامل آگاهی از سبک یادگیری فردی، توانمندی ارزیابی نیازها شایستگی های خود و مرتبط کردن اهداف کسب و کار به نیازهای یادگیری است.
5- گفتمان[2]، بیانگر سطح بالایی از شنود و ارتباطات بین افراد است. این امر، نیازمند کشف آزاد و خلاق مسائل مناسب، توانایی شنود عمیق نظرات یکدیگر همراه با معلق ساختن دیدگاه های خویش است گفتمان، یک ابزار کلیدی برای مرتبط ساختن، کشف کردن و ایجاد هماهنگی بین یادگیری و عمل در محیط کار است.
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی