پرسشنامه نگرش های فرهنگی هافستد
پرسشنامه نگرش های فرهنگی هافستد
هدف : شناسايي فرهنگ ملی خود با استفاده از ابعاد فرهنگ ملی که به وسيله هافسد ايجاد شده است .
نحوه تکميل : عبارات زير را مطالعه نموده و به دور عددی که ميزان موافقت يا مخالفت شما را نشان می دهد يک دايره رسم کنيد .
1) کاملا مخالفم
2) مخالفم
3) بی نظرم
4) موافقم
5) کاملا موافقم
|
رديف |
عبارات |
طيف | ||||
|
1 |
جلسات وقتی به وسيله يک مرد اداره می شود معمولا موثر تر خواهد بود |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
2 |
مردان نسبت به زنان برای داشتن يک مسير ترقی حرفه ای اهميت بيشتری قائلند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
3 |
زنان به اندازه مردان به ارتقا و شناسايي خود در کارشان بها نمی دهند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
4 |
زنان نسبت به مردان به کار کردن در يک جو دوستانه بها بيشتری می دهند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
5 |
مردان معمولا مسائل را با تجزيه و تحليل منطقی حل می کنند در حالی که زنان معمولا مسائل را شهودی حل می کنند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
6 |
حل مسائل سازمانی معمولا نيازمند زورمندی و شيوه ای فعال است که اين نوعا از مردان بر می آيد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
7 |
اين که چه کسی پست مديريت عالی سازمان را اشغال کند اولويت با يک مرد است نه يک زن |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
8 |
بعضی مشاغل وجود دارد که يک مرد هميشه بهتر از يک زن می تواند آن را انجام دهد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
9 |
زنان به جنبه های اجتماعی شغل خود توجه بيشتری دارند تا پيشرفت و ترقی انسان در کار |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
10 |
يک فرد نبايستی بدون در نظر گرفتن خير و رفاه گروه تنها به دنبال اهداف خودش باشد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
11 |
برای مدير مهم است که وفاداری و احساس وظيفه افراد در گروه را تشويق نمايد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
12 |
اين که فرد کار کند تا مورد قبول گروه باشد از اهميت بيشتری برخوردار است تا اين که کار مورد قبول خودش باشد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
13 |
پاداش های فردی نسبت به رفاه گروهی از اهميت کم تری برخوردار است |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
14 |
موفقيت گروه مهم تر از موفقيت فردی است |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
15 |
اين مهم است برای افراد که ملزومات و دستورالعمل های شغلی تشريح گردد تا افراد هميشه بدانند چه انتظاری از آنان می رود |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
16 |
مديران انتظار دارند که کارکنان به طور دقيق از دستورات و رويه ها پيروی کنند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
17 |
قوانين و مقررات دارای اهميت هستند زيرا آن ها به کارکنان اطلاع می دهند که سازمان چه انتظاری از آن ها دارد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
18 |
رويه های عملياتی استاندارد برای کارکنان در هنگام کار مفيد است |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
19 |
دستورالعمل های عملياتی در هنگام کار مفيد است |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
20 |
برای يک سرپرست اغلب ضرورت دارد وقتی با کارکنان برخورد می کند بر قدرت و اختيار خود تاکيد کند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
21 |
مديران نبايستی در عقايد زيردستان به طور دقيق و مستمر تفتيش کنند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
22 |
يک مدير بايستی از (حشر و نشر) را زيردستان خود در خارج از محيط کار بپرهيزد |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
23 |
زيردستان نبايستی با تصميمات مديران خود مخالفت کنند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
24 |
مديران نبايستی وظايف مهم و مشکل را به زيردستان تفويض کنند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
25 |
مديران بايستی بيشتر تصميمات را بدون مشورت با زيردستان اخذ نمايند |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
نحوه امتيازبندی :
الف) امتيازات عبارات 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 4 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 را با هم جمع نموده و آن را تقسيم بر عدد 9 کنيد و امتياز کل را در اين جا ثبت کنيد :
MF1 = …………….
ب) امتيازات عبارات 10 ، 11 ، 12 ، 13 ، 14 را با يک ديگر جمع نموده و نتيجه حاصله را تقسيم بر عدد5 کنيد . سپس امتياز کل را در اين جا ثبت کنيد :
IC2 = ……………
ج) امتيازات عبارات 15 ، 16 ، 17 ، 18 ، 19 را با يک ديگر جمع نماييد و مجموع را بر عدد 5 تقسيم کنيد . سپس نتيجه را در اين جا ثبت کنيد :
UA3 = …………..
د) امتيازات عبارات 20 ، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ، 25 را با يک ديگر جمع ببنديد و مجموع را تقسيم بر عدد 6 کنيد . سپس نتيجه حاصله را در اين جا ثبت کنيد :
PD1 = ……………
تفسير نتايج :
الف) مردسالاری در مقابل زن سالاری : اگر امتياز به دست آمده از (MF) بزرگ تر از 3 باشد فرهنگ مرد سالاری ، اگر کوچک تر از 3 باشد فرهنگ زن سالاری و اگر عدد 3 باشد يک حالت تعادل فرهنگی وجود دارد .
ب) فردگرايي در مقابل جمع گرايي : اگر امتياز حاصله از (IC) بزرگ تر از 3 باشد فرهنگ جمع گرايي ، کوچک تر از 3 باشد فرهنگ فرد گرايي و اگر عدد 3 باشد يک حالت متعادل فرهنگی در اين زمينه وجود دارد .
ج) اجتناب از عدم اطمينان : اگر امتيار به دست آمده از UA بزگر تر از 3 باشد فرهنگ اجتناب از عدم اطمينان ، کوچک تر از 3 باشد فرهنگ ريسک پذيری و اگر عدد به دست آمده 3 باشد يک حالت تعادل در بين اين دو فرهنگ نمايان خواهد شد .
د) فاصله قدرت (توزيع قدرت) : اگر امتياز حاصله از (PD) بزگر تر از عدد 3 باشد حکايت از آن خواهد داشت که توزيع قدرت در جامعه ناعادلانه است . اگر امتياز کوچک تر از عدد 3 باشد توزيع قدرت حالت عادلانه تری به خود می گيرد و عدد 3 حاکی از تعادل بين اين دو حالت است .
امتيازات خود را از چهار بعد فرهنگ ملی هافستد با امتيازات به دست آمده از تعدادی دانشجوی آمريکايي و مکزيکی مقايسه نماييد .
|
ابعاد فرهنگ ملی مليت |
MF |
IC |
UA |
PD |
|
دانشجويان آمريکايي |
86/1 |
19/2 |
41/3 |
86/1 |
|
دانشجويان مکزيکی |
75/2 |
33/3 |
15/4 |
22/2 |
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی