خلاقيت در مديريت
منبع: http://www.iritn.com/?action=show&type=news&id=11925 چكيده مفهوم سلامت سازماني مفهوم بي نظيري است كه به ما اجازه مي دهد تصوير بزرگي از سلامت سازمان داشته باشيم. در سازمانهاي سالم، كارمندان متعهد و وظيفه شناس و سودمند هستند و از روحيه و عملكرد بالايي برخوردارند. منبع: نشریه تدبیر جوايز كيفيت و تعالي نويسنده : رضا مينوئي- امور تأمينكنندگان ساپك جوائز ملي كيفيت، ابزاري هستند كه كشورها بوسيله آن، آگاهي كيفيتي را در سطح ملي ارتقاء ميدهند. توسعه سه جايزه ملي كيفيت ، در انقلاب كيفي ژاپن، اروپاي غربي و امريكا نقش كليدي ايفا كردند. اين سه عبارتند از: جايزه دمينگ، جايزه كيفيت اروپا، جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج. موفقيت اين جوائز در ارتقاء عملكرد و رقابتي نمودن صنايع اين كشورها بوده كه موجب معطوف شدن توجه ساير نقاط جهان شده است. آشنايي با اصول مديريت كيفيت فراگير جايزه كيفيت مالكوم بالدريج (1) كه ويژه ايالات متحده آمريكا است، مانند جايزه بنياد كيفيت اروپا (E.F.Q.M) يكي از جوايز كيفيت معتبر درجهان است. بالدريج يك استاندارد نيست بلكه يك مسابقه سالانه شبيه جايزه دمينگ است. اين جايزه براي قدرداني از آن گونه شركت هاي آمريكايي است كه در كيفيت و مديريت كيفيت به موفقيت هايي نايل آمده باشند. قورباغه را بخور قورباغه را بخورید!!! "روش قورباغه را بخور" که یکی از روش های مدیریت زمان است در کتاب "قورباغه را بخور" اثر برایان تریسی آمده است.این روش متفاوت از اصل قورباغه ای می باشد.فعلا این روش لزج را بخوانید. که از وبلاگ دوست خوبم آقای علی راد کپی شده آدرس آن در زیر آمده است: http://novin21.blogsky.com/1388/05/26/post-74 اگر دوست داشتید نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید! مسابقه مدیریتی همراه با جایزه فرق شلنگ با مدیریت آموزشی جلسه اول تجزیه و تحلیل سیستم ها بود استاد مربوطه دکتر ع.ع با آب و تاب خاصی درس را شروع کرد و به جایی رسید که از تک تک بچه ها خواست تا مدیریت آموزشی را تعریف کنند و بعد از آن که هر کدام از بچه ها آنرا تعریف می کردند، دکتر می گفت غلط است تا اینکه نوبت به من رسید یه فکری کردم دیدم هر چی بگم که میگه غلطه گفتم نمی دونم گفت خوبم می دونی مدیریت آموزشی چیه؟ اونو تعریف کن. با قیافه ای مظلومانه مجدداً گفتم نمی دونم گفت اصلاً بگو ببینم فرق شلنگ با مدیریت آموزشی چیه؟ امروز استادمون از بچه ها خواست تا چشم انداز شخصی خود و نقطه ای از آینده که در نظر دارند به آن برسند را بنویسند و به او بدهند یعنی چیزی خواست که خیلی پیچیده بود و هر چه بنویسیم از یک جنبه دیگر ممکن است ایراد داشته باشد مثلاً اکثر بچه ها نوشته بودند میخواهند یک مدیر موفق بشوند و شخصی میخواست دومین زن کارآگاه ویژه قتل ایران باشد که اولین آن یک زن ایرانی دیگر است و کسی دیگر یک محقق که هزارها مقاله داشته باشد.!!! خوب اینها از بی هیچی بهتر بودند که آدم بی برنامه باشد. ولی من که زیر بار نرفتم چیزی بنویسم و فقط از سئوال استاد تشکر کردم وقتی استاد به برگه من رسید با کنایه گفت یکی از بچه ها که فوق لیسانسه هنوز هیچی نتونسته بنویسه و این واقعاً زشته و فردا اگر جایی استخدام شوند به این نحو اگر باشند اخراج می شوند کلمه اخراج را که گفت به خودم لعنت فرستادم. راستی شما چی چشم انداز دارین یا نه؟ اگر ندارید بهتر نیست بنویسید؟! منابع دکتری مدیریت برای کلیه گرایش هابه صورت پاورپوینت http://www.modir.110mb.com/files/refrence%20for%20phd.zip به همراه منابع دکتری مدیریت آموزشی سیستم اطلاعات مدیریت
1- مقدمه سیستم اطلاعات مدیریت پس از تكامل تدریجی در طول پنج دهه اخیر دیگر دارای تعریف، مفهوم، شكل و قالب تقریباً مشخص و پذیرفته شدهای است و آنچه در حال توسعه است بیشتر شامل فناوری پیادهسازی، مدلهای تصمیمگیری و سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری هستند. در این مقاله مفاهیم كلی سیستم اطلاعات مدیریت را مرور میكنیم. معرفي رشته MBA اگر بخواهيم تعريفي دقيقتر از اهداف MBA داشته باشيم بايد توجه داشت که هدف اين دوره پذيرش فارغ التحصيلان دوره هاي کارشناسي رشته هاي مختلف و به ويژه رشته هاي فني و مهندسي و پرورش افرادي است که قادر باشند در زمينه هاي ذيل انجام وظيفه نمايند: 1- اداره و راهبري موثر و کارآمد سازمان يا يک بخش تخصصي از آن نظير بخش هاي توليدي، بازاريابي و فروش، اطلاعات و مالي
2- ايجاد تحول در يک بخش تخصصي سازمان
3- طراحي، هدايت و رهبري تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملي در مديريت
4- کارآفريني با ايجاد فعاليت هاي جديد در درون سازمان هاي جديد
5- ارائه خدمات مشاوره اي و مطالعاتي در زمينه هاي مزبور به مديران سازمانهاي اقتصادي و اجتماعي
اين اهداف تقريبا" در تمام جهان يکسان هستند. به عنوان نمونه (Harvard Business School(HBS خلاقيت در مديريت
تعريف خلاقيت از ديدگاه سازماني :خلاقيت يعني ارائه فكر و طرح نوين براي بهبود و ارتقاي كميت يا كيفيت فعاليتهاي سازمان «مثلا افزايش بهره وري، افزايش توليدات يا خدمات، كاهش هزينه ها، توليدات ياخدمات از روش بهتر، توليدات يا خدمات جديد و...». سلامت سازماني
سلامت سازماني
حسينعلي جاهد
Hosein sj@yahoo.comجايزه کيفيت مالکوم بالدريج چيست؟
اين جايزه از سال 1987 بصورت يک قانون در آمريکا در آمده است و توسط موسسه اي به همين نام اهدا ميشود.
اين جايزه در سه مقوله ارايه ميشود :
شرکت هاي توليدي
شرکت هاي خدماتي
مشاغل کوچک
که دو مقوله آموزش و بهداشت نيز از سال 1997 به آن اضافه شده است.
شرکت هايي که تا کنون اين جايزه را برنده شداه اند عبارتند از:
• Motorola
• Xerox Business and production Systems
• Milliken & Co.
• IBM Rochester (MN
• Federal Express Corp.
• Texas Instruments Defense and Electronics Group
• Eastman Chemical Co
براي شناخت بيشتر به مقاله مالکوم بالدريج
و يا به Malcolm Baldrige National Quality Program مراجعه کنيد!مقايسه مدلها و جوايز تعالي
برخي از مهمترين جوائز كيفيتي كه بر مبناي سه جايزه فوق در سراسر جهان شكل گرفتهاند عبارتند از:جايزه مالكوم بالدريج
فلسفه ِجايزه مالكوم بالدريج
معيارهاي جايزه مالكوم بالدريج، تا حد بسيار زيادي با فلسفه كيفيت دمينگ همخواني دارد. روش قورباغه را بخور!
به نظر شما این قانون درسته یا غلط؟
و اگر غلطه ایرادش چیه؟
مسابقه
برای شرکت در این مسابقه به لینک زیر بروید
http://novin21.blogsky.com/1388/05/24/post-72فرق شلنگ با مدیریت آموزشی
فرایند آموزش
بعد نگاه کرد به ته کلاس و این طور وانمود کرد که چیزی نمیداند وقتی هیچ کس چیزی نگفت خودش گفت آقای جباری شما رشته مدیریت آموزشی خوندی به این سئوال جواب بده داشتم از خنده توی دلم میمردم
گفتم بفرما سئوال را
گفت فرض کنید به عنوان یک مدیر آموزشی مؤسسه چه طوری فرایند آموزش را انجام می دهید
گفتم خب اول بچه ها را ثبت نام میکنیم گفت خسته نباشید.(همراه با خنده)
یک خورده هول کردم بعد گفتم در مرحله بعد آموزش و جزوه اگر لازم باشه بعد آزمون میان ترم و بعدش پایان ترم
گفت ببین اصلاً فکر کن مدیر آموزشی فولا مبارکه هستی اونوقت چی کار میکنی
همین جور داشتم تندتد فکر میکردم که فرق مؤسسه آموزشی با فولاد مبارکه چیه که گفت اصلاً ولش کن
خانم فلانی شما بگید آقای جباری کار دارند وقت ندارند شما باش مدیر و بگو چه میکنی؟
گفت اول نیازسنجی و بعد تعیین برنامه ریزی و هدف و روش.
این ها را که گفت تازه یادم اومد آموزش چهار مرحله دارد:
نیازسنجی ،برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابیچشم انداز شخصی
متن سند نهايي چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلام
منابع دکتری مدیریت
سیستم اطلاعات مدیریت
معرفي رشته MBA
علی جباری دکتری مدیریت آموزشی