تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت دوم
تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت دوم
بروی ادامه کلیک کنید!
تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت دوم
بروی ادامه کلیک کنید!
این مقاله تحقیقی ـ کاربردی، به آسیبشناسی کارگزاران و روشهای مقابله با آن میپردازد و در این خصوص آسیبهایی از قبیل خیانت، ضعف مدیریت، استبداد، کوتاهی در اجرای وظایف، ستمگری بر مردم، فاصله گرفتن از مردم، اخلاق و روحیات ناپسندِ زمامداران، نظیر قدرتطلبی، دنیازدگی، امتیازخواهی و رشوهپذیری، با نظر به کلام امام علی(ع) و نیز ارائه نمونههای تاریخیِ برخورد امام با کارگزاران بررسی میگردد و در پایان، به اختصار به راههای مقابله با این آسیبها، از طریق تغییر رفتار و تربیت دینی اشاره میشود.
______________________________
* پژوهشگر حوزه علمیه قم
** عضو پژوهشکده حوزه و دانشگاه
مقاله ای با عنوان
مدیریت منابع انسانی در حکومت اسلامی
در 26 صفحه
نویسندگان :
دکتر علی اکبر امین بیدختی
رضا ذوقی ارکی
1. استاديار دانشگاه سمنان
2. كارشناس ارشد مديريت آموزشي
شاخص چيست؟
شاخص متغييري است كه براي ارزيابي شرايط و حساسيت ها، مقايسه بين مكان ها و موقعيت ها، و نيز ارزيابي شرايط و گرايش ها در ارتباط با اهداف و مقاصد، تامين اطلاعات هشداردهنده، پيش بيني شرايط و روند آينده به كار رود. اين اطلاعات در برخي سطوح تصميم گيري بسيار مهم و مؤثرند و بنابراين قابل به كار گيري براي برنامه ريزي، پايش و ارزشيابي هستند. در عين حال از آنجا که امکان مقايسه را فراهم می سازد مي توان وضعيت امروز را با گذشته مقايسه نمود و پيش بيني هايي براي آينده نمود.
در واقع شاخص ها متغييرهايي هستند كه نشان مي دهند كه سيستم در عمل چگونه خصوصياتي دارد. هر متغييري به مجموعه اي از خصوصيات ذاتي وابسته است كه باعث مي شود آن متغير از ديگر متغيرها تميز داده شود. شاخص ها ممکن است کمی باشند یا کیفی.
اهميت مديريت از ديدگاه امام علي (ع)
مدیریت در گفتار علی علیه السلام و عهد نامه مالک اشتر
بروی ادامه کلیک فرمائید!
امام علی(ع)؛ الگوی جاودان تاریخ
چندین پست از جناب آقای جدیدی دوست عزیز و با وفایم پاک شده که بدین صورت اضافه می گردد البته به دلیل عدم وجود فایل های پاک شده آن پست ها با کمی تغییر فرستاده می شود.
امیدوارم ایشان از اینکه با نام کاربری شان لاگین کردم راضی باشند .
علی جباری!
بسياري از ناكاميها و شكستها در طول تاريخ اسلام ريشه در عدم تبعیت از رهبری دارد. مخالفت با امر حضرت رسول (ص) در جانشيني امير مؤمنان علي (ع) و دهها واقعه اسفناك ديگر، صدمات بسیاری را به نظام مديريت اسلامي وارد كرده است.
حضرت علی (ع) فرمود: «میان حق و باطل. جز چهار انگشت فاصله نیست؛ باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم» (نهج البلاغه ، کلام 141).
ای مالک! تو بر مصر حکومت می کنی و امیرالمؤمنین بر تو ، ولی پروردگار بی همتا بر همه ما.
«ای مالک! باید برای هر کدام از کارهایتیک رئیس انتخاب کنی، رئیسی که کارهای مهم او را مغلوب نسازد و کثرت کارها او را پریشان و خسته نکند .» (نهج البلاغه، فیض الاسلام، نامه 53، ص10۱۶ )
بهروز ارباب شیرانی
چکیده:
در عصر حاضر اندازه گیری عملکرد نقش حیاتی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند. آگاهی از عملکرد در تمامی ابعاد مالی و غیر مالی برای تصمیم گیری مدیران سازمان ها حیاتی می باشد. به این منظور مدل های مختلفی برای اندازه گیری عملکرد توسعه داده شده اند. یکی از این مدل ها، چارچوب کارت امتیازی متوازن می باشد که دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش های مشابه است، از جمله آنکه همه ی اندازه های عملکردی به کار رفته در دیدگاه های چهارگانه مالی، مشتریان، فرآیند های داخلی و رشد و یادگیری، با استراتژی سازمان مرتبط هستند.
دانلود متن کامل مقاله
منبع http://isen.ir/wp-content/uploads/2009/05/13880231_bsc_doc.pdf
گسترش استفاده از کارنامه متوازن
بروی ادامه کلیک کنید !
كارت ارزيابي متوازن چيست ؟
كارت ارزيابي متوازن يك مفهوم نوين مديريتي مي باشد كه به همه مديران در همه سطوح كمك مي كند تا بتواند فعاليتهاي كليدي خود را پايش و كنترل نمايند. روبرت کاپلان (R.KAPLAN) و ديويد نورتون (D.NORTON) آفرينندگان اين شاهكار عرصه كنترل استراتژيك به شمار مي روند. آنهاپيشنهاد كردند که مديران ، اطلاعاتي در خصوص چهار منظر (Perspective) را در يک کارت جمع آوري نمايند و به تحليل آنها بپردازند.
اين چهار منظر عبارتند از:
1 - منظر مشتري
2- منظر فرايندهاي داخلي کسب و کار
3- منظر رشد و نوآوري و يادگيري سازماني
4- منظر مالي به عبارت ديگر سازمان به چهار سوال اساسي زير پاسخ مي دهد :
خلاقيت، ضرورت بقاي هر سازمان
منبع: http://www.ido.ir/a.aspx?a=1387052808
مفهوم خلاقيت در شركتهاي ژاپني : از ديدگاه مديران شركتهاي ژاپني مورد مطالعه، خلاقيت در سازمان عبارت است از فرآيند مستمر مسئلهيابي، چارهجويي و حل مسائل...