تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت دوم

تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت دوم

بروی ادامه کلیک کنید!

ادامه نوشته

تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع) قسمت اول

تئوری مدیریت از دیدگاه امام علی (ع)

منبع مقاله: فصلنامه ندای صادق، شماره 20، عظیم زاده‏اردبیلی، فائزه؛

چکیده:
با توجه به اهمیت و جایگاه مدیریت در نظامها و سازمانهای بین‏المللی و ترویج مدیریت نوین بر آن شدیم تا با تبیین دیدگاههای ارزشمند امام علی علیه السلام به عنوان مدیری مدبر و کارآمد در تشکیل نخستین حکومت اسلامی - شیعی گامی هرچند کوتاه در احیای این تفکر شیعی برداریم; چرا که امروزه جزئیات این مبانی دینی به عنوان یک نظریه جدید علمی و کاربردی با موفقیت قابل اجرا است . مقاله حاضر با بررسی بیش از 65 منبع دارای دو بخش عمده است: بخش اول به تبیین مبانی علم مدیریت، معرفی مکاتب و ارائه نظریه‏های کلاسیک و نئوکلاسیک و نوین پرداخته است که می‏تواند زمینه تطبیق این نظریه را با افکار و آرای امیرالمؤمنین علیه السلام مهیا کند . بخش دوم نیز به تبیین تئوری و مبانی اعتقادی حضرت امیر علیه السلام در مدیریت و عناصر و ارکان آن - سازماندهی، برنامه‏ریزی، کنترل، نظارت، هماهنگی - شایسته سالاری و ویژگیهای مدیران موفق به بررسی اقسام سوء مدیریت و معضلات نظام مدیریتی می‏پردازد . ذکر نمونه‏های موفق، نقش مناسبات انسانی، و از همه مهمتر مدیریت عشق و خصوصیات این مدیریت از دیگر موضوعات مطرح شده در این مقاله است .
کلید واژه‏ها: مدیریت، مدیریت اسلامی، سازماندهی، برنامه‏ریزی، کنترل، نظارت، مدیریت تولید
ادامه نوشته

آسیب شناسی زمامداران از منظر امام علی (ع)

آسیب شناسی زمامداران از منظر امام علی (ع)

ابوالقاسم طاهری(*) ـ محمود حیدری‏هایی(**)

چکیده

این مقاله تحقیقی ـ کاربردی، به آسیب‏شناسی کارگزاران و روش‏های مقابله با آن می‏پردازد و در این خصوص آسیب‏هایی از قبیل خیانت، ضعف مدیریت، استبداد، کوتاهی در اجرای وظایف، ستمگری بر مردم، فاصله گرفتن از مردم، اخلاق و روحیات ناپسندِ زمامداران، نظیر قدرت‏طلبی، دنیازدگی، امتیازخواهی و رشوه‏پذیری، با نظر به کلام امام علی(ع) و نیز ارائه نمونه‏های تاریخیِ برخورد امام با کارگزاران بررسی می‏گردد و در پایان، به اختصار به راه‏های مقابله با این آسیب‏ها، از طریق تغییر رفتار و تربیت دینی اشاره می‏شود.

______________________________

* پژوهشگر حوزه علمیه قم

** عضو پژوهشکده حوزه و دانشگاه

ادامه نوشته

مدیریت منابع انسانی در حکومت اسلامی

مقاله ای با عنوان
مدیریت منابع انسانی در حکومت اسلامی
در 26 صفحه
نویسندگان :
دکتر علی اکبر امین بیدختی
رضا ذوقی ارکی

1. استاد‌يار دانشگاه سمنان
2. كارشناس ارشد مديريت آموزشي

ادامه نوشته

شاخص چيست؟

شاخص چيست؟

شاخص متغييري است كه براي ارزيابي شرايط و حساسيت ها، ‌مقايسه بين مكان ها و موقعيت ها، و نيز ارزيابي شرايط و گرايش ها در ارتباط با اهداف و مقاصد، تامين اطلاعات هشداردهنده، پيش بيني شرايط و روند آينده به كار رود. اين اطلاعات در برخي سطوح تصميم گيري بسيار مهم و مؤثرند و بنابراين قابل به كار گيري براي برنامه ريزي، پايش و ارزشيابي هستند. در عين حال از آنجا که امکان مقايسه را فراهم می سازد مي توان وضعيت امروز را با گذشته مقايسه نمود و پيش بيني هايي براي آينده نمود.

 

در واقع شاخص ها متغييرهايي هستند كه نشان مي دهند كه سيستم در عمل چگونه خصوصياتي دارد. هر متغييري به مجموعه اي از خصوصيات ذاتي وابسته است كه باعث مي شود آن متغير از ديگر متغيرها تميز داده شود. شاخص ها ممکن است کمی باشند یا کیفی.

ادامه نوشته

مديريت اسلامي در منشور حکومتي امام علي (ع)

اهميت مديريت از ديدگاه امام علي (ع)


امير المومنين علي (ع) مديريت را محور و قطب مي دانند، تمام مسايل را در جامعه اسلامي بر محور مدير و مديريت خلاصه مي كنند و مي فرمايند: «تدبير و مديريت خود سرمايه اندك را افزون مي كند، اما مديريت و تدبير سوء و ضعيف سرمايه انبوه را نيز نابود و زائل مي سازد.»

ادامه نوشته

مدیریت در گفتار علی علیه السلام و عهد نامه مالک اشتر

مدیریت در گفتار علی علیه السلام و عهد نامه مالک اشتر

بروی ادامه کلیک فرمائید!

ادامه نوشته

كاربرد نمودار علت و معلول

كاربرد نمودار علت و معلول

چکيده:
 آيا تا به حال علتهاي مختلف به وجود آمدن يك مشكل را بررسي كرده ايد؟ آيا عوامل مختلفي را مي شناسيد كه در به وجود آمدن اين مشكل دخيل بوده اند؟ آيا تا به حال اين علتها را دسته بندي كرده ايد؟ يا تاكنون نموداري براي آنها رسم كرده ايد؟ زماني كه يك عيب، اشكال و يا اشتباه شناسايي مي شود، بايد علل بالقوه و بالفعل آنها تعيين گردد، در مواقعي كه علل بروز مشكل واضح نيست نمودار علت و معلول (CAUSE AND EFFECT DIAGRAM) مي تواند ابزارمفيدي براي شناسايي اين علل باشد. در اين مقاله به طور مختصر به معرفي يكي از ابزارهاي هفتگانه عالي (1) (كنترل كيفيت آماري) به نام نمودار علت و معلول مي پردازيم و درباره تاريخچه، چگونگي رسم، كاربرد، ارتباط آن با نمودار پارتو و آناليز تاثير راه حل كه درواقع معكوس شــــــده نمودار علت و معلول است، بحث مي كنيم.
 
ادامه نوشته

مدیریت در گفتار علی علیه السلام

امام علی(ع)؛ الگوی جاودان تاریخ

چندین پست از جناب آقای جدیدی دوست عزیز و با وفایم پاک شده که بدین صورت اضافه می گردد البته به دلیل عدم وجود فایل های پاک شده آن پست ها با کمی تغییر فرستاده می شود.

امیدوارم ایشان از اینکه با نام کاربری شان لاگین کردم راضی باشند .

علی جباری!

بسياري از ناكاميها و شكستها در طول تاريخ اسلام ريشه در عدم تبعیت از رهبری دارد. مخالفت با امر حضرت رسول (ص) در جانشيني امير مؤمنان علي (ع) و دهها واقعه اسفناك ديگر،‌ صدمات بسیاری را به نظام مديريت اسلامي وارد كرده است.

حضرت علی (ع) فرمود: «میان حق و باطل. جز چهار انگشت فاصله نیست؛ باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم» (نهج البلاغه ، کلام 141).

ای مالک! تو بر مصر حکومت می کنی و امیرالمؤمنین بر تو ، ولی پروردگار بی همتا بر همه ما.

«ای مالک! باید برای هر کدام از کارهایت‏یک رئیس انتخاب کنی، رئیسی که کارهای مهم او را مغلوب نسازد و کثرت کارها او را پریشان و خسته نکند .» (نهج البلاغه، فیض الاسلام، نامه 53، ص‏10۱۶ )

کاربرد تلفیقی کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا

کاربرد تلفیقی کارت امتیازی متوازن و سنجه هدف گرا در طراحی و اجرای یک سیستم اندازه گیری عملکرد

بهروز ارباب شیرانی
چکیده:
در عصر حاضر اندازه گیری عملکرد نقش حیاتی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند. آگاهی از عملکرد در تمامی ابعاد مالی و غیر مالی برای تصمیم گیری مدیران سازمان ها حیاتی می باشد. به این منظور مدل های مختلفی برای اندازه گیری عملکرد توسعه داده شده اند. یکی از این مدل ها، چارچوب کارت امتیازی متوازن می باشد که دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش های مشابه است، از جمله آنکه همه ی اندازه های عملکردی به کار رفته در دیدگاه های چهارگانه مالی، مشتریان، فرآیند های داخلی و رشد و یادگیری، با استراتژی سازمان مرتبط هستند.
دانلود متن کامل مقاله

منبع http://isen.ir/wp-content/uploads/2009/05/13880231_bsc_doc.pdf

كارت ارزيابي متوازن چيست ؟ (قسمت دوم)

گسترش استفاده از کارنامه متوازن

بروی ادامه کلیک کنید !

ادامه نوشته

كارت ارزيابي متوازن چيست ؟

 كارت ارزيابي متوازن چيست ؟
كارت ارزيابي متوازن يك مفهوم نوين مديريتي مي باشد كه به همه مديران در همه سطوح كمك مي كند تا بتواند فعاليتهاي كليدي خود را پايش و كنترل نمايند. روبرت کاپلان (R.KAPLAN) و ديويد نورتون (D.NORTON) آفرينندگان اين شاهكار عرصه كنترل استراتژيك به شمار مي روند. آنهاپيشنهاد كردند که مديران ، اطلاعاتي در خصوص چهار منظر (Perspective) را در يک کارت جمع آوري نمايند و به تحليل آنها بپردازند.

اين چهار منظر عبارتند از:

1 - منظر مشتري

2- منظر فرايندهاي داخلي کسب و کار

3- منظر رشد و نوآوري و يادگيري سازماني

4- منظر مالي به عبارت ديگر سازمان به چهار سوال اساسي زير پاسخ مي دهد :


منبع: http://www.articles.ir/article143.aspx

ادامه نوشته

راهكارهاي تقويت خلاقيت در سازمان

راهكارهاي تقويت خلاقيت در سازمان

دكتر ايرج سلطاني
منبع: http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-141/article-141/1.asp

خلاقيت عبارتست از به كارگيري تواناييهاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد. (2)
خلاقيت عبارتست از توانايي تجسم، پيش بيني و ايجاد ايده ها. (3) «هنري پو آنكاره» رياضيدان بزرگ فرانسوي (1948) مي گويد: «خلاقيت يعني تشخيص، تميز، بصيرت، دريافت، درك و انتخاب.(4)
باتوجه به تعاريف فوق مي توان گفت خلاقيت پيدايي و توليد يك انديشه و فكر جديد است در حالي كه نوآوري عملي ساختن آن انديشه و فكر آن است. نوآوري به معني به كارگيري تفكرات جديد ناشي از خلاقيت است كه در يك سازمان مي تواند به صورت يك كالاي جديد خدمت و يا راه حل جديد انجام كارها باشد. خلاقيت اشاره به قدرت ايجاد انديشه هاي نو دارد و نوآوري به معناي كاربردي ساختن آن افكار نو و تازه است.(5)

ادامه نوشته

خلاقيت، ضرورت بقاي هر سازمان

خلاقيت، ضرورت بقاي هر سازمان

منبع: http://www.ido.ir/a.aspx?a=1387052808

 مفهوم خلاقيت در شركت‌هاي ژاپني : از ديدگاه مديران شركت‌هاي ژاپني مورد مطالعه، خلاقيت در سازمان عبارت است از فرآيند مستمر مسئله‌يابي، چاره‌جويي و حل مسائل...

ادامه نوشته