تعاریف مدیریت آموزشی

منبع: http://www.modiryar.com

 تعاریف مدیریت آموزشی ... definition of education management

مدیریت آموزشی از بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه و حساسی برخوردار است


مديریت از ارکان سازمان و جامعه است و نیاز به مدیریت و رهبری در همه زمینه های فعالیتهای اجتماعی محسوس و حیاتی است. مدیریت آموزشی از بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه و حساسی برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه در راس همه مسائل جامعه باشد، مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهم در توسعه جامعه دارد. امروزه مدیریت و رهبری سازمانها و نهادها تا حد زيادی به کارایی و اثر بخشی مدیریت بستگی دارد.

ادامه نوشته

معرفی چهره های برجسته مدیریت

 دکتر سید مهدی الوانی

 دکتر سید مهدی الوانی: فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اخذ نمود. ایشان در سال 1376 به عنوان استاد نمونه کشور برگزیده شد. در این دوران، مدتی ریاست دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی را به عهده داشته است. وی به عنوان چهره ماندگار مديريت در سال 1383 برگزيده شد.

زندگینامه پيتر سنگه (Peter M. Senge - 1947 )

 پيتر سنگه (Peter M. Senge - 1947 )

پیتر سنگه در سال 1947 در آمریکا به دنیا آمد. مدرک کاشناسی مهندسی را از دانشگاه استنفورد و کارشناسی ارشد و مدل سازی سیسستمهای اجتماعی و دکترای مدیریت را از دانشگاه MIT اخذ کرد. او هم اکنون مدرس ارشد در مدرسه مدیریت Sloan در دانشگاه MIT است.

ادامه نوشته

بزرگان مدیریت

ادگار شاین

ادگار شاین

ادگار شاین در دانشگاه شیکاگو و استنفورد تحصیل کرده و در سال 1949 موفق شد مدرک فوق لیسانس خود در رشته روان شناسی را اخذ کند. او در سال 1952 مدرک دکتری خود را در رشته روانش شناسی اجتماعی از دانشگاه هاروارد گرفت.  وی هنگام انجام خدمت سربازی از سال 1952 تا 1956 مدیر بخش روان شناسی اجتماعی در موسسه تحقیقاتی نظامی والتر بود. او در سال 1956 به دانشکده مدیریت ام آی تی پیوست و و در سال 1964 به درجه استادی مدیریت و روان شناسی سازمانی رسید.

ادامه نوشته

پاورپوينت    موضوع هاي متنوع مدیریتی

 http://monshizadeh.org

           پاورپوينت موضوع هاي متنوع مدیریتی

آسیب شناسی تغییر در سازمان 1 فساد اداری 1
آشوب در مدیریت 1 کنترل دسترسي بر مبناي مشتري 1
انگیزش-سيدجوادين 1 مدیریت استرس 1
اخلاق و تعهد کاری 1 پنجره جوهري 1
برنامه ریزی منابع سازمان-ERP2 1 مدیریت اطلاعات و دانش 1

ادامه نوشته

آشنايي با نظام five s) 5S )

آشنايي با نظام five s) 5S )

5 S خلاصه عبارات Seiri ( سازماندهي ), Seition ( نظم و ترتيب ), Shitsuke (انضباط), Seiso (پاكيزه سازي) و Seiketus (استانداردسازي) مي باشد. 5 S نظامي است كه در ژاپن بصورت نهادينه مورد استفاده قرار گرفته و نتايج بسيار خوبي را براي واحدهاي صنعتي و خدماتي به ارمغان آورده است. نتايجي كه معمولاً با استفاده از اين روش حاصل مي گردد را مي توان به اختصار به پيشگيري از حوادث , كاهش وقفه كاري , كنترل عمليات توليد و افزايش بهره وري در محيط كار عنوان نمود. بطور كلي هدف نهايي 5 S پيشگيري از اتلاف است. عليرغم اينكه سيستم 5 S به ظاهر خيلي ساده و قابل فهم است و انجام آن اصول نيز خيلي ساده به نظر مي آيد ولي عموماً سازمانها و واحدها براي پياده كردن آن در عمل با مشكلات فراوان روبرو هستند. دليل اين امر را بايد در ظاهر ساده آن جستجو كرد. در واقع تحقق 5 S از آن رو دشوار است كه مديران و پرسنل اجرايي از اهداف و ماموريتهاي آن بصورت صحيح اطلاع كاملي ندارند. بنابراين اجراي نظام 5 S و تدارك بستر مناسب براي انجام آن تا زماني كه اصول آن به خوبي شناخته نشده كاري بسيار دشوار است. به همين خاطر به منظور آشنايي مختصر مديران با اين روش هر يك از اين اصول به اختصار معرفي مي گردند.

ادامه نوشته

مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک... contexts of strategic planning

مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک... contexts of strategic planning


 مقصود از تدوین استراتژی ها (strategy formulation) این است که ماموریت شرکت تعیین شود، شناسایی عواملی که در محیط خارجی، سازمان را تهدید می کنند یا فرصت هایی را بوجود می آورند، شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان، تعیین هدف های بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت.

ادامه نوشته

تغيير سازمانی از ديدگاه نظريه آشوب

تغيير سازمانی از ديدگاه نظريه آشوب
اكبر اعتباريان

1ـ اثرپروانه اي
بر اساس اصل اثرپروانه اي (BUTTERFLY EFFECT)، يك تغييركوچك هر چند بي اهميت مانندپرزدن يك پروانه مي تواند منجر به تغييرات شگرف در يك سيستم شود، يا اينكه براساس گفته نويسندة مقالات علمي «كوين كلي» درسيستم‌هاي غيرخطي پيچيده applesا=2+2(1) (مورگان،1997) هر تغيير كوچك در سيستم غيرخطي مي تواند تغيير كوچك ديگري را ايجاد كند و تغيير بعدي، تغيير ديگري را تا اينكه درنهايت يك تغيير كيفي رخ مي دهد. براي مثال در رابطة غيرخطي زير تغيير مقدار X از 0 به 01/0 تغييربزرگي را در اندازه مقدار تابع ايجاد مي كند.

F(x)= (10000)100x
X=0 F(x)= 1 X=0/01 F(x)=10000

ادامه نوشته

سيستم... system

سيستم... system

مجموعه ای از اجزا به هم پیوسته که در راه نیل به یک یا چند هدف معین به هم وابسته اند

گردآوری: مهدی یاراحمدی خراسانی

مفهوم سيستم

مفهوم سیستم که در بیان عامیانه مترادف با واژه های روش و شیوه یا متد به کار رفته است با تعاریف متعددی ارائه شده که هریک از نقطه نظر خاصی به تعریف سیستم پرداخته اند . برای دستیابی به تعریف کامل و جامعی از سیستم ، ابتدا برخی از تعاریف که توسط صاحب نظران بیان شده مرور می شود ، سپس با در نظر گرفتن مفاهیم حاصل از این تعاریف ، تعریفی از سیستم که برای بیان تعریف سيستم حسابداري  کاربرد کاملتری داشته باشد ، عرضه می گردد .
ادامه نوشته

مديريت استرس

 

خلاصه ی کتاب؛ مديريت استرس... Stress Management

نویسنده: تیم هندل، مترجم: محمد منتظری با مقدمه دکتر محمد عیوضی، نشر سارگل

درک فشار عصبی،تجزیه و تحلیل دلایل فشار عصبی،مقابله با فشار عصبی درمحل کار و منزل

تلخیص و تدوین: مهدی یاراحمدی خراسانی

 

ادامه نوشته

خلاصه کتابهای مدیریتی

 
خلاصه کتابهای مدیریتی
 

۱- از خوب به عالی

۲- استراتژی اثربخش

۳- اشتباه مهلک مدیران

۴- بابای دارا ، بابا ندار

۵- بیواسطه از دل

۶- پنج دشمن کار تیمی

۷- پنجمین فرمان

۸- تمایز یا نابودی

۹- ثروت آفرینان

۱۰- جهانی شدن

۱۱- چگونه چون مدیران عالی بیندیشیم

۱۲- چگونه می توان پیروز شد

۱۳- چه کسی می گوید فیلها نمی رقصند

۱۴- درس هائی از آینده

۱۵- روش عالی برای انجام بیشترین کار (قورباغه را قورت بده)

۱۶- رهبری تحول

۱۷- رهبری کارآفرین

۱۸- ساختن برای ماندن

۱۹- عذرخواهی یک دقیقه ای

۲۰- فراز و نشیب مدیریت

۲۱- قدرت انتقاد سازنده

۲۲- کاتلر در مدیریت بازار

۲۳- کسب و کار به شیوه بیل گیتز

۲۴- کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی

۲۵- مدیران یک دقیقه ای

۲۶- مدیران کهنه کار و زمانه نو

۲۷- مدیریت از راه ارزشها

۲۸- مدیریت استراتژیک منابع انسانی

۲۹- مدیریت اقتضائی متناسب با فرهنگ های سازمانی

۳۰- مدیریت بر آینده با تکنولوژی فردا

۳۱- مدیریت بر خود

۳۲- مدیریت در ابهام

۳۳- مدیریت در جامعه آینده

۳۴- مدیریت نگرش

۳۵- مستندسازی تجربیات مدیران

۳۶- ناجی نیسان

۳۷- هیچ چیز نمی تواند ناراحتم کند

۳۸- بهبود بی تردید

۳۹- رهیدن از قانونهای کهنه

۴۰- کشف توانمندیها

۴۱- ثروتمندترین مرد بابل

۴۲-  کارکنان نامرئی

Learning Organizations مدیریت آموزشی و سازمان یادگیرنده

 Learning Organizations

مدیریت آموزشی و سازمان یادگیرنده

 14 فایل اچ تی ام ال که همگی در مورد سازمان یادگیرنده است

5 فایل ورد

یک فایل پاورپونتی که بسیار به زیبایی سازمان یادگیرنده را تشریح کرده

بررسی نقش مدیر درایجاد و رشد خلاقیت ونوآوری در مدرسه

چکیده:

مقاله حاضر به بررسی نقش مدیرمدرسه در فراهم کردن زمینه و شرایط جهت رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری برای معلمان و دانش آموزان می باشد. با توجه به اینکه مدیران بعنوان سکانداران کشتی عظیم آموزش و پرورش می باشند و از طرف دیگرحتی قوی ترین  برنامه ها در صورت عدم  حمایت و مدیریت صحیح با شکست مواجه می شود ، نقش مدیران با توجه به وظایف و فعالیت های مختلف خود در مدرسه در رشد خلاقیت و نوآوری با اهمیت و اساسی می باشد که در این مقاله به عواملی مانند؛ ایجاد جوی مناسب و صمیمی ،ایجاد نظام انگیزشی مناسب ،ایجاد ساختار سازمانی مناسب ،ایجاد سیستم ارتباط مشارکت جویانه ،انتخاب سبک مدیریت مناسب و انعطاف پذیر، ویژگیها و مهارتهای مدیر، فرهنگ سازمانی مناسب و امکانات و تکنولوژی و شرایط فیزیکی اشاره می شود.

ادامه نوشته

مشاهیر مدیریت

فردریک تیلور

وی را به شایستگی بنیانگذار شیوه مدیریت علمی و پدر مهندسی صنایع امروزی می دانند. وی در اوایل قرن 20 و در کارخانه فولاد سازی میدویل کار خود را شروع نمود. وی به توجه به کیفیت ابزار ، تقسیم کار و برنامه ریزی توانست هزینه ها را کاهش دهد و تولید را بیش از دو برابر کند. موفقیت های وی بعدها توسط دیگران بسیار تقلید شد. از جمله توسط زوج گیلبرت.

دانلود مطلب

ادامه نوشته