دکتری
دکتری
همانطور كه مي دانيد براي ورود به دوره دكتري شما بايد ابتدا در آزمون زبان انگليسي دانشگاه شركت فرماييد। خوب باتوجه به اينكه آزمون دكتري را ...
دکتری
همانطور كه مي دانيد براي ورود به دوره دكتري شما بايد ابتدا در آزمون زبان انگليسي دانشگاه شركت فرماييد। خوب باتوجه به اينكه آزمون دكتري را ...
مدیریت رفرنس ها
یکی از برنامه های مفید برای دانشجویان محترم مدیریت رفرنس ها می باشد. کم و بیش اکثر دوستان با کاربرد این نرم افزار برای پایان نامه هایشان آشنا هستند. اينجا ليك دانلود جزوه آموزشي اين نرم افزار آموزشي رو مي گذارم
جزوه اول - کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف
جزوه دوم - کتابخانه دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني فارس
جزوه سوم - دانشگاه علوم پزشكي مشهد
جزوه چهارم - كتابخانه مركزي دانشگاه صنعتي اصفهان
منبع: http://mohsenbagheri2008.blogspot.com
دسترسی آزاد به منابع مرجع انتشارات SAGE

...امسال نیز این انتشارات تا 15 اکتبر سال 2009 امکان دسترسی به منابع مرجع و همینطور دایره المعارف های خودش را به رایگان به اشتراک گذاشته است. علاقمندان می توانند بامراجعه به اینجا ثبت نام نموده و از امکانات این انتشارات استفاده لازم رو ببرندhttp://secured.sagepub.com/reference_trial.htm
امام علی (ع):
یکی از عوامل موفقیت ، بهره گیری از تجربه هاست .
پیامبر اکرم (ص) :
بهترین مدیران و فرمانروایان کسانی هستند که استعدادها و سلیقه های گوناگون را زیر چتر مدیریت گردآورند و بدترین مدیران کسانی هستند که مجموعه افراد هماهنگ را متفرق سازند .
خشایارشا: سعی کن ملتت یک ملت دانا باشد که حکومت کردن بر آن بسیار آسان است !
فتحعلی شاه : سعی کن که ملتت بی سواد باشند که راحت بتوانی بر آنان حکومت کنی !
نویسنده : یک مسیر برنده بیشتر وجود ندارد ! کسی برنده است که معرفت و شعور و روابط انسانی را بکار گیرد .
ضرب المثل چینی : گندم بکار یک سال ، درخت بکار ده سال ، انسان پرورش بده صد سال .
به نظر شما پیام مدیریتی این تصویر چیست؟

به نظر شما پیام مدیریتی این تصویر چیست؟
نظر خود را در قسمت نظرات بنویسید
ذعب یمانی از امام (ع) پرسید : ای امیر مومنان ! آیا پروردگار خویش را دیده ای ؟ امام(ع) فرمود : پس، چیزی را که نمی بینم می پرستم ؟ و او گفت : چگونه می بینی ؟ و امام(ع) فرمود:
چشم ها ، به دیداری آشکار ، او را نبینند . و امادل ها ، به حقیقت های ایمانی ، او را دریابند . به هرچیز نزدیکست ، بی آنکه بدان برخورد ، و از هر چیز دور است، بی آنکه از آن جدا باشد . سخن گوید بی آنکه بیندیشد ، اراده کند ، بی آنکه آماده شود . ایجادگرست ، بی آنکه عضوی بکار گیرد لطیف است ، اما به نهان بودن توصیف نشود . بزرگست و به ستمگری وصف نشود، بیناست اما نه به حس ، مهربانست ونه به دلسوزی . آفریدگان ، به بزرگی او ، خوارند ودل ها ، از بیم او بی آرامند .
منبع: نهج البلاغه ترجمه استاد عزیزالله کاسب چاپ چهارم 1386 خطبه 179 صفحه 173
همانا، که ندا دهنده ای در قیامت ندا دهد و گوید « بدانید ! که هر کشتگری گرفتار کشته و پایان کردار خویش است ، مگر کشتگران قران » پس ، از کشتگران و پیروان آن باشید ! و در حرکت الهی خویش ، آن را راهنمای خود سازید ! و از آن اندرز خواهید ! و به میزان آن ، اندیشه های خویش را متهم دارید ! و خواهشهای خویش را مردود دانید! کردار نیک! کردار نیک ! پایان کار را بپایید ! پایداری کنید ! پایداری کنید ! آنگاه ، شکیبایی! شکیبایی ! پرهیزگاری! پرهیزگاری! بیگمان که کار شما را پایانیست ، خود را با کار نیک به پایان آن رسانید ! و شما را نشانه ایست .
منبع : نهج البلاغه ترجمه استاد عزیزالله کاسب چاپ چهارم 1386خطبه 176 صفحه 169
قويترين وب سايت دانشگاهي ايران رتبه 990 جهان را دارد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري از رؤساي دانشگاهها بهدليل بيتوجهي نسبت به معيارهاي وبومتري و قرار نگرفتن اطلاعات لازم روي سايت دانشگاهها انتقاد كرد.
محمد مهدي زاهدي در اجلاس رؤساي دانشگاهها با بيان اينكه اوضاع دانشگاههاي كشور در زمينه وبومتريك (رتبهبندي سايتهاي دانشگاهها) مطلوب نيست، گفت: هر چند 2دانشگاه پيامنور و تهران در زمينه وبومتريك حائز رتبههاي زير 2 هزار شدهاند اما وضعيت كلي دانشگاههاي كشور در زمينه وبومتريك اصلا مناسب نيست و ضعف در وبومتريك تاثير جدي در بحث رتبهبندي دانشگاهها در رتبهبندي جهاناسلام و رتبهبندي جهاني دارد.
کایزن (بهبود مستمر)
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی، و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد . فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد. پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند. پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه می شود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود.
منبع:http://www.mydocument.ir/main/index.php?article=344&type=print-article
نمودار پاراتو
نمودار پاراتو يا قانون 20/80 اولين بار توسط اقتصاددان ايتاليايي ويلفريد پاراتو مطرح شد. وي معتقد است 80 درصد ثروت جامعه در اختيار 20 درصد افراد آن جامعه قرار دارد. بنابراين اگر به درآمد 20 درصد افراد جامعه توجه كافي شود 80 درصد گردش پولي جامعه قابل محاسبه خواهد بود. از اين قانون ميتوان به راحتي در مسايل و مشكلات واحدهاي توليدي و خدماتي نيز استفاده نمود و نسبت به اولويتبندي و تعيين اهميت هر يك از مشكلات اقدام نمود. براي مثال اكثر خرابيهاي دستگاههاي توليدي مربوط به بخشي از ماشين آلات است كه مكرراً نيز تكرار ميشود, حاال اگر به جاي تعمير و بازسازي اساسي كليه اجزاء ماشين, توجه بيشتري به بخشي كه مستمراً خراب ميشود معطوف نماييم, علاوه بر رفع عيب و پيشگيري از خطا, در زمان و هزينه تعمير نيز صرفهجويي شده است. در رابطه با نيروي انساني نيز ميتوان ادعا نمود كه در يك واحد توليدي يا خدماتي عموماً 80 درصد خطاها توسط 20 درصد كاركنان سازمان صورت ميگيرد. بنابراين اگر نسبت به اين دسته از افراد سهلانگار كه حداكثر 20 درصد افراد سازمان را تشكيل ميدهند دقت كافي معطوف شود بخش مهمي از مشكلات سازمان رفع خواهد شد.
براي ترسيم نمودار پاراتو انجام مراحل زير ضروري به نظر ميرسد:
چهارچوب 7S براي تحليل سازمان
برای دانلود فایل پاورپوینت 7 اس مکینزی اینجا کلیک کنید!
واترمن و همكارانش (1980) چهارچوبي براي تجزيه و تحليل علل مشكلات سازماني و فرموله كردن برنامههايي براي بهبود سازمان توسعه دادهاند، كه به چهارچوب 7اس معروف است. بنا به گفته طراحان اين الگو، چهارچوب 7اس بر اساس تجربه ساليان متمادي اعضاي گروه به عنوان مشاورين سازمان و با استفاده از نظرات متخصصين دانشگاهي برجسته ونيز مديران شركتهاي موفق ارائه شده و در دورهها و كارگاههاي آموزشي متعدد ونيز در خلال تجربه مستقيم حل مسئله كفايت خود را نشان داده است. واترمن و همكارانش بر اين باورند كه مسئله تغييرات مثبت در سازمان صرفاً مرتبط با ساختار نيست، هرچند كه ساختار بسيار مهم است. در عين حال تا آن حد هم ساده نيست كه آنرا تعامل ميان ساختار و استراتژي بدانيم، هرچند كه استراتژي نيز نقشي اساسي به عهده دارد. به اعتقاد آنها تغييرات اثربخش در سازمان در واقع تعامل ميان «ساختار»، «استراتژي»، «سيستمها»، «سبك»، «مهارتها»، «كاركنان» و چيزي است كه آن را «اهداف متعالي» مينامند.
ايده اصلياي كه چهارچوب 7اس بر آن بنا شده در اين نكته نهفته است كه اثربخشي سازماني ناشي از تعامل ميان عوامل متعددي است كه برخي از آنها به طور ويژه نمودي ندارند و برخي ديگر نيز در تحليلها دست كم گرفته ميشوند
منبع : http://managership.blogfa.com/post-18.aspx
نظارت و كنترل در مديريت آموزشي
رضا طهماسبي
چكيده
در اين مقاله، طي مقدمهي كوتاهي بهاهميت كنترل در مديريت و ضرورت آشناييمديران با انواع كنترل اشاره ميشود. كنترل، كاركرد مهمي در مديريت است كه معلوم ميداردفعاليتهاي سازمان تا چه اندازه در جهت اهداف است و با برنامههاي از پيش تعيين شدهمطابقت دارد.