ده عامل شکست نوآوری

ده عامل شکست نوآوری

در حالي كه به احتمال زياد قادر به محاسبه دقيق درصد شكست نوآوريهاي تجاري نيستيم ولي توافق عمومي براين است كه مي توانيم چنين فرضي را بپذيريم. پس از چندين سال تحقيق و مشاهده، دلايل مشابهي براي به نتيجه نرسيدن نوآوريها به دست آمده است. در اينجا 10 عامل مهم شكست نوآوري ذكر مي شود:

ادامه نوشته

اصول نوآوری

بزگترین فرد هوشمند جهان "لئو ناردو داوینچی" است. در هر صفحه از یادداشتهای او می توان انبوهی از اندیشه ساخت چرخبال (هلیكوپتر) و زیردریایی را مشاهده كرد او می توانست با تكنو لوژی قرن شانزدهم این اندیشه ها را به نوآوری تبدیل كند.
ادامه نوشته

كاربرد تئوريهاي محتوايي در مديريت آموزشی

- تئوري سلسله مراتب مازلو  اين تئوري يك چارچوب انگيزشي كاربردي براي مديران بيان مي كند .مديران با تجزيه و تحليل نظريات ، نگرش ها ، كيفيت و كميت كار كاركنان و شرايط شخصيتي ، مي توانند براي شناسايي سطح نياز كاركنان كه همواره به دنبال ارضاي آنها هستند ، اقدام مقتضي به عمل آورند و بعد از شناسايي سطح نياز هر فرد ، مدير مي تواند در محيط كاري فرصت هايي را فراهم آورد تا به كاركنان اجازه دهد ، نيازهاي خود را برآ ورده سازند . به علت اين كه ادراكات و شخصيت هاي افراد منحصر به فرد است ، كاربر تئوري نياز ها مقداري مشكل است .

ادامه نوشته

کاربرد نظریه مدیریت علمی در نظارت و راهنمایی آموزشی یا تعلیماتی

کاربرد نظریه مدیریت علمی در نظارت و راهنمایی آموزشی یا تعلیماتی:

       در دهه های اولیه قرن بیستم که همزمان بود با گسترش نظریه مدیریت علمی در صنایع و تجارت مشاهده می گردید که با به کار بردن اصول و یافته های مدیریت علمی در صنعت و تجارت نتایج نسبتا موفقی را عاید آنها می نمود . پس از این مشاهدات بود که این نظریه (نظریه مدیریت علمی ) و یافته های آن توسط متخصصان تعلیم و تربیت در مدارس و مکان های آموزشی به کار گرفته شد.

ادامه نوشته

سير تحولات نظريه هاي سازمان و مديريت

سير تحولات نظريه هاي سازمان و مديريت

 مديريت به عنوان يكي از فعاليتهاي اجتماعي بشر سابقه اي بس ديرينه دارد اما آنچه را كه به عنوان تاريخچه و سيرتحولات نظريه هاي سازمان و مديريت بيان مي شود از زماني است كه نظريه ها و تئوريهاي مديريت و سازمان پا به عرصه وجود نهادند و مديريت بصورت رشته اي علمي در ميان ساير رشته هاي علوم مطرح گرديد. بنابراين ذكر اين مطلب كه رشته مديريت در سالهاي پاياني سده نوزده ميلادي شكل گرفته به معناي عدم وجود آن در اعصار پيشين نيست. همانگونه كه به سادگي مي توان پذيرفت كشف قدرت جاذبه بوسيله نيوتن به معناي عدم وجود چنين قدرتي قبل از وي نبوده است.

ادامه نوشته

ارزشیابی و 97 نکته مهم

ارزشیابی و 97 نکته مهم


اینک ، ارزشیابی و 97 نکته مهم درباره آن :
1. ارزشیابی ، یکی از ارکان هر برنامه آموزشی است.
2. ارزشیابی ، به طور اخص نظارت اندازه گیری کیفیت ، کمیت و نوع تغییرات حاصل شده در رفتار دانش آموزان است.
3. ارزشیابی ، آگاهی از میزان کارآیی و کار آمد به طور اعم عوامل مؤثر در آموزش و پرورش است.


ادامه نوشته

نظام های مدیریت ( لیکرت )

نظام های مدیریت ( لیکرت )

رنسیس لیکرت درسال 1958 این نتیجه را گرفت که دو طبقه مدیروجود دارد – تولید مداروکارمندمدار. مدیران تولید مدارطرفدارنظارت شدید برمحیط کارهستند و کارمندان راابزاری برای انجام کارمی دانند .مدیران کارمند مداربیش ازتولید (کمیت ) نظارت راوظیفه ی خود می دانند .بنابراین روس کلی آنچه راباید انجام شود تهیه می کنند وسپس کارمندان رابه حال خود می گذارند تا کارخود را انجام دهند ودرصورت بروز مشکل سوالات خود رامطرح کنند.ازاین رو لیکرت چند سبک مدیریت را برای سازمان ها برشمرد.

ادامه نوشته

نظارت و راهنمايي (supervision)

نظارت و راهنمايي (supervision) فرآيندي است كه باعث مي‌شود تا عوامل مختلفي كه در كار آموزش مؤثر است براي بهبود مؤثر يادگيري و همچنين كمك لازم به كارآمد شدنِ معلمان آگاهانه به كار گرفته شود1 .

نظارت و راهنمايي آموزشي ، كليه‌ي كوشش‌هاي مسوولانِ برگزيده‌ي مدرسه در راستاي فراهم آوردن زمينه‌ي رهبري براي معلمان و ساير كاركنان در جهت اصلاح و بهبود امر تدريس است كه متضمن تشويق ، رشد و پيشرفت حرفه‌اي ، انتخاب و تجديدنظرهدف‌هاي‌آموزشي ، مواد و ابزارهاي‌آموزشي ،‌ تدريس و ارزشيابي از تدريس است2 .

ادامه نوشته

نظریه سیستمی

نظریه سیستمی

نظریه سیستمی از جمله رهیافتهای سیستمی و اقتضایی به مدیریت محسوب می گردد و مبتنی بر این تفکر است که باید سازمان را به منزله یک کل نظام یافته در نظر گرفت. بر مبنای این نظریه، از تحلیل داده ها برای حل مسائل و اتخاذ تصمیم استفاده می شود. رهیافت سیستمی، با در نظر گرفتن چهارچوبی برای تجسم عوامل و متغیرهای داخلی و خارجی سازمان در قالب یک مجموعه واحد، به شناخت "خرده سیستمها"، "سیستم اصلی"، و "ابر سیستم پیچیده محیط بر سازمان" کمک می کند. بدین ترتیب می توان با در نظر گرفتن کارهای برنامه ریزی شده و کارهای انجام شده توسط هر خرده سیستم از سیستم کلی سازمان، برای بهبود فعالیتهای سازمان در مسیر تحقق مأموریت آن اقدام کرد. به طور کلی تحلیل هر پدیده در نظریه سیستمی، با توجه به عناصر اصلی آن (داده ها، فراگرد، بازده ها) انجام می پذیرد.

ادامه نوشته

شبكه مديريت    بليك و تئوري اقتضايي

شبكه مديريت    بليك

بليك و موتن بر اساس تحقيقات دانشگاه اوهايو وميشيگان ،نظريه شبكه مديريت راارائه نمودند كه يك بعد آن توجه به افراد وبعد ديگرآن توجه به توليد است.روي هرمحور نُه وضعيت وجودداردكه درمجموع يك مديرميتواند81سبك رهبري داشته باشد. پژوهش گران فوق بر اساس نتايج تحقيق خود اذعان ميدارند مديراني كه از نظر رفتاردر وضع 9-9 قرار ميگيرند بهترين عملكردرا دارند وبرعكس،آنهاييكه دروضع 1-1،9-1يا 9-1 قرارميگيرند،عملكردبسيارپاييني دارند.البته هيچ مدرك مستندي وجودنداردكه شيوه مديريت 9-9 براي همه شرايط مختلف بهترين شيوه باشد.

ادامه نوشته

نقش وتاثيررهبران سازماني در نهادينه سازي مديريت دانش

 

نقش وتاثيررهبران سازماني در نهادينه سازي مديريت دانش

 

نويسنده:

چنگ مينگ يو

مترجم:

لاله جمشيدي

دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي

ادامه نوشته

سیصد وشصت تست در زمینه رفتار سازمانی

سوالات تستي

درس رفتار سازماني

 

دكتر سيّدرضا سيّد جوادين

  

فصل 1- ص 11-60---------------------------   مقدمه اي بر علوم رفتاري

فصل 2- ص 61- 108------------------------  رفتار و تفاوتهاي فردي

فصل 3- ص 109-138-----------------------   ادراك و اسناد

فصل 4 – ص 139-198----------------------  انگيزش , رفتار و يادگيري

فصل 5 – ص 199-250----------------------  مديريت رفتار گروهي

فصل 8 – ص 361-398----------------------   قدرت و نفوذ

فصل 9 – ص 399-464----------------------   تعارض و مذاكره

 

ادامه نوشته

کتابهای دکتر سید جوادین

کتابهای دکتر سید جوادین

ادامه نوشته

آشنایی با دکتر سید جوادین

آشنایی با دکتر سید جوادین

مشخصات

نام خانوادگي: سيدجوادين

نام: سيدرضا

متولد: لنگرود

سال تولد: 1335

آدرس: تهران- خيابان جلال آل احمد – دانشكده مديريت دانشگاه تهران

reza@seyedjavadein.com

ادامه نوشته