تئوري دو عاملي هرزبرگ و تیپا یا کیتا ؟؟؟

Frederick Hertzberg: the hygiene-motivation theory

فردريك هرزبرگ روانشناسي بود كه در سال 1975 تئوري دو عاملي بهداشتي- انگيزشي1 را ارائه نمود. تئوري هرزبرگ يك مجموعه از عواملي كه منجر به عدم رضايت شغلي مي شود را مشخص نموده است كه اين عوامل را بهداشث يا نگهدارنده معرفي مي كند. وي همچنين مجموعه عواملي را كه باعث ايجاد رضايت شغلي و انگيزه در شغل مي شود، تحت عنوان عوامل انگيزش مطرح مي نمايد.  

ادامه نوشته

تئوري دوعاملي هرزبرگ(انگيزشي- بهداشتي):

 تئوري دوعاملي هرزبرگ(انگيزشي- بهداشتي):

 به‌وسيله يك روانشناس بنام فردريك هرزبرگ ارائه شد او با اين باور كه فرد با كارش يك رابطه اصلي دارد و اينكه نگرش وي نسبت به كارش مي‌تواند موجب موفقيت يا شكست وي گردد. درپي پاسخي مناسب بر اين پرسش برآمد كه(مردم از شغل و كار خود چه مي‌خواهند؟) او از مردم مي‌خواست كه به‌صورتي مفصل درباره اوضاع يا شرايطي صحبت كنند كه مي‌توانست در رابطه با كار يا شغلشان، بسيار خوب يا بسيار بد باشد. او اين پاسخها را طبقه‌بندي كرد.

ادامه نوشته

تئوري دوعاملي هرزبرگ - نگاهي بر دستاوردهاي فردریک هرزبرگ

نگاهي بر دستاوردهاي فردریک هرزبرگ

 

به ادامه مطلب رجوع کنید !!!

ادامه نوشته

فوايد ، موانع وآينده نظريه شش سيگما

فوايد ، موانع وآينده نظريه شش سيگما 

مقدمه:

روش 6 سيگما يک رويکرد مديريت  پروژه  محور براي بهبود  محصولات  و خدمات سازمان است و باکاهش  مداوم کاستي ها و خطاها در سازمان  به پيش مي رود . اين يک استراتژي تجاري است که به روي بهبود فهم احتياجات وخواسته هاي مشتري ها، سيستم هاي تجاري,  بهره وري و عملکرد مالي متمرکز  شده است. در اواسط دهه هشتاد، استفاده از روشهاي 6 سيگما به بسياري از سازمانها  اجازه داده که برتري رقابتي خود را با کامل کردن دانش فرآيند بوسيله آمار، مهندسي و مديريت پروژه تقويت کنند. کتابهاي
 بي شمار و مقالات زيادي مفاهيم پايه و مزاياي  روش  6  سيگما را عرضه داشته  اند. چالش ها و حقيقت ها در اجراي روش 6 سيگما  به طور موفق  بسيار وسيع هستند. اما مزاياي  به کارگيري روش 6 سيگما در سازمانهاي تکنولوژي محور و پروژه محور به همان اندازه متعدد و هنگفت هستند.

هدف اين مقاله مرور  و بازديد سير تکاملي  ، مزايا و چالش هاي روش هاي 6  سيگما و شناسايي فاکتورهاي کليدي موثر بر اجراي  موفق پروژه 6 سيگما است . اين مقاله همچنين تجربيات کسب شده از پروژه هاي 6 سيگماي موفق و کاربردهاي بالقوه آنها در مديريت پروژه هاي سنتي  را درخود گنجانده است و  پيشرفت هاي آتي در روش شناسي مورد استفاده براي مديريت پروژه هاي 6 سيگما  رامورد ملاحظه قرار داده است. کاربردهاي وسيعتر اصول 6 سيگما  در سازمان بواسطه مداخله مديريت ارشد، تعهد سازماني، تغيير فرهنگي و مديريت  پروژه  اثربخش نتيجه  بخش خواهد بود.

ادامه نوشته

اصل قورباغه ای

اصل قورباغه ای

ادامه نوشته

برنامه‌ريزي استراتژيك

برنامه‌ريزي استراتژيك

چكيده

نقش برنامه‌ريزي استراتژيك در سازمان‌هاي امروزي بر كسي پوشيده نيست، برنامه‌ريزي استراتژيك را كوششي نظام‌يافته براي اجراي استراتژي‌هاي اصلي سازمان و به كارگيري آن در جهت تحقق مقاصد سازمان مي‌دانند. برنامه‌ريزي استراتژيك اهداف سازمان را با توجه به رسالت آن تعيين و از طريق مطالعات محيطي، فرصت‌ها و تهديدها و نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسايي مي‌كند تا از اين طريق هدف‌هاي واقع‌بينانه‌تري تعيين و اجرا شود. به كارگيري برنامه‌ريزي استراتژيك توسط مديران مي‌تواند در درازمدت نتايج مثبتي براي سازمان‌ها به بار آورد. در اين مقاله فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك به اختصار شرح داده شده است.

ادامه نوشته

تئوري آشوب

تئوري آشوب

نويسنده: مرتضي شيرودي

در تئوري آشوب و معادلات عمليات آن نوعي شباهت بين اجزاء و كل قابل تشخيص است، بدين ترتيب كه هر جزئي از سيستم داراي ويژگي كل بوده و مشابه آن است، به اين خاصيت هولوگرافي گفته مي‌شود.

ادامه نوشته

مديريت استراتژيك

مديريت استراتژيك 

خـلاصـه
اين مقاله‌  به بحث مديريت استراتژيك  مي‌پردازد؛ ابتدا بحث با تعريفي پيرامون مديريت و استراتژي آغاز و فرايند مديريت استراتژيك در پنج مرحله، تجزيه و تحليل محيطي، پايه‌گذاري جهت‌گيري سازماني، هدف‌گذاري، تعيين و تدوين استراتژي‌ها، بسترسازي و اجراي استراتژي‌ها و كنترل استراتژي‌ها توضيح داده شده است.

ادامه نوشته

مدیران رهبر یا رهبران مدیر!

مدیریت چیست؟ رهبری چیست؟

یکی از موضوعات بحث انگیز در عرصه مدیریت را شاید بتوان رهبری و ارتباط آن با مدیریت دانست.اینکه مدیریت چیست؟ رهبری چیست؟ کدام مهمترند؟کدام بزرگتر وفراگیرترند؟ وکدامیک زیر مجموعه دیگری است واصولا این دو چه پیوستگی هایی با هم دارند همواره مورد بحث متخصصان مدیریت وسایرعلاقه مندان به موضوع بوده وهست. دوست وهمشهری بسیار عزیزم دکتر پیام شیخ عطاری در وبلگ زیبای خود مطلبی در مورد مدیریت ورهبری نوشته و " مدیریت را کار را خوب انجام دادن ورهبری را کارخوب انجام دادن " تعریف کرده بودند.به منظور شکافتن مسئله وشفاف شدن مرزهای این دو واژه تلاش می کنم در این یادداشت کوتاه ابعاد مسئله را بشکافم.

ادامه نوشته

ویژگی های یک مقاله برای انتشار در نشریات علمی

ویژگی های یک مقاله برای انتشار در نشریات علمی

مقدمه: در اين نوشته به ويـژگی‌هـای کلّی يک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشرياتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار می‌گيرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. اين نشريات يا مجلّه‌ها پس از دريافت مقاله آن را برای داوری نزد سه يا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنايی دارند ارسال می‌دارند. پس از دريافت نظرات و پيشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّيت انتشار داشته باشد، نشريه مقاله مورد بحث را منتشر می‌نمايد. چارچوب‌های آورده شده در اين نوشته نيز می‌تواند برای مقاله‌های ارسالی برای همايش‌های علمی که مقالات آنها داوری می‌شوند مورد توجّه قرارگيرد.

ادامه نوشته

توانمندسازي

هرم توانمندسازي بسازيد

اين متن حاصل ترجمه اي توسط جناب أقاي سيروس آقايار از اينترنت است كه جهت درج در اين وبلاك ,بازنويسي شده است :

عده اي تصور مي كنند توانمندسازي مفهومي قديمي است درحالي كه اين طور نيست. اگر سازمانها و گروهها بتوانند هشت گام توانمندسازي را در محيط كارشان به اجرا درآورند، در آن صورت مي توانند از ميان كاركنان خود رهبران آينده سازمان را تربيت و انتخاب كنند. هشت گام توانمندسازي عبارتند از:

ادامه نوشته

سیستم اطلاعات مدیریت

سیستم اطلاعات مدیریت 

1- مقدمه

 سیستم اطلاعات مدیریت پس از تکامل تدریجی در طول پنج دهه اخیر دیگر دارای تعریف، مفهوم، شکل و قالب تقریباً مشخص و پذیرفته شده‌ای است و آنچه در حال توسعه است بیشتر شامل فناوری پیاده‌سازی، مدل‌های تصمیم‌گیری و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری هستند. در این مقاله مفاهیم کلی سیستم اطلاعات مدیریت را مرور می‌کنیم.

ادامه نوشته

جهانی شدن و جوانان

جهانی شدن و جوانان، چالشها و فرصتها

                                                                                                              مسعود  جباری*                                                                   

 

مقدمه:

جهانی شدن یا بومی ماندن؟ یا جهانی شدن در عین بومی ماندن و تأکید بر زمینه های تاریخی، فرهنگی و هویت ملی، کدام یک؟ سئوالی که تمام حوزه های علوم انسانی به ویِژه تعلیم و تربیت در یکی دو دهه اخیر با آن مواجه بوده است و ضمن درگیر کردن ذهن اندیشمندان د رعرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی، تأثیرات غیر قابل انکاری نیز به همراه داشته است و منجر به تغییرات عمیقی در ارزشها، عقاید و باورهای مردم دنیا، شیوه و جوانب مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی آنان شده است و افراد را از انسانهایی صرفاً ملی و محلی به انسانهایی جهانی تبدیل کرده و جهان را به سمت دهکده ای واحد پیش برده است.



 دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت*

ادامه نوشته

جان دیوئی

بررسي آراء و نظرات تربيتي

جان ديوئي

(پراگماتيسم)

                                                                                                                                                                                          مسعود جباری*

 

مقدمه:

پراگماتيسم(عمل گرائي)در دهه 1860و از بحث هاي شماري از انديشمندان علوم،رياضيات،حقوق،روانشناسي و فلسفه سرچشمه گرفت كه همه آنها تحت تاثير نظريه تكامل داروين،هدفشان دستيابي به فلسفه اي علمي بود كه مسائل را با همان قاطعيتي كه در علوم وجود داشت حل و فصل كند. پراگماتيسم در آمريكا و با فيلسوفاني چون چارلز ساندرس پيرس و ويليام جيمز شروع شد و جان ديوئي آن را در حوزه آموزش و پرورش به كار برد.

جان ديوئي(1952-1859)در برلينگن واقع در ورمانت امريكا در خانواده اي كشاورز به دنيا آمد. پس از تحصيل در دانشگاه ورمانت دبير دبيرستان شد ولي علاقه اش به فلسفه باعث شد كه به ادامه تحصيل در اين حوزه بپردازد.

ديوئي از سال 1884تا1888 در دانشگاه ميشيگان به عنوان مدرس و سپس استاديار به تدريس فلسفه مشغول بود و بعد از آن هم در دانشگاههاي مينسوتا و شيكاگو مدير گروه فلسفه بود و از سال 1904تا1929دردانشگاه كلمبيا به تدريس فلسفه اشتغال داشت و در همان سال استاد ممتاز گرديد.وي در سال 1930بازنشسته شد و در سال1952در 93سالگي درگذشت.

 

ادامه نوشته